rehabilitacja-w-ginekologii

REHABILITACJA W GINEKOLOGII I POŁOŻNICTWIE

W Naszym Centrum Rehabilitacji jako jedyni na Podhalu zajmujemy się fizjoterapią ginekologiczną, urologiczną i położniczą. Łącząc metody z zakresu kinezyterapii, fizykoterapii i terapii manualnej, wspomagamy leczenie takich dolegliwości jak:

• wysiłkowe nietrzymanie moczu
  • pęcherz nadreaktywny
  • opadanie narządów miednicy mniejszej w stopniu I oraz przygotowanie do zabiegów chirurgicznych
  • bolesne miesiączki
  • dolegliwości związane z ciążą
  • powikłania poporodowe i w okresie połogu

TERAPIA DNA MIEDNICY

Mięśnie dna miednicy mimo swojego niewielkiego rozmiaru, spełniają bardzo ważne funkcje, zwłaszcza u kobiet. Znajdują się w obrębie krocza, między spojeniem łonowym a guzami kulszowymi. Prawidłowe ich napięcie i struktura gwarantują utrzymanie narządów wewnętrznych we właściwej pozycji, stabilną i poprawną postawę ciała, prawidłowe funkcjonowanie układu moczowo-płciowego oraz poprawną defekację.
Osłabienie mięśni dna miednicy najczęściej występuje u kobiet, które wielokrotnie rodziły, w trakcie ciąży, w okresie klimakterium, a także wyczynowo uprawiających sport. Należy także zaznaczyć, że niedyspozycja tych mięśni często zdarza się u kobiet, mających problemy z zespołami bólowymi kręgosłupa lędźwiowego oraz zaburzeniami w obrębie stawów krzyżowo – biodrowych.

Trening dna miednicy zalecany jest przede wszystkim dla kobiet:

• planujących ciążę
  • w okresie połogu
  • po menopauzie
  • przed lub po zabiegach z zakresu chirurgii ginekologicznej
  • którym zdarza się inkontynencja w trakcie uprawiania sportu
  • z objawami wysiłkowego nietrzymania moczu, pęcherza nadreaktywnego lub opadania narządów miednicy mniejszej

WYSIŁKOWE NIETRZYMANIE MOCZU

Problemy związane z nietrzymaniem moczu dotykają nawet co trzecią kobietę, a ich przyczyną są w dużej mierze osłabione mięśnie dna miednicy. Narażone na wystąpienie inkontynencji są zazwyczaj kobiety po licznym porodach, po porodach przy których nacięto krocze, w okresie menopauzy i klimakterium, wyczynowo uprawiających sport a także po zabiegach ginekologicznych.

Terapia wykorzystuje metody:

• reedukacji mięśni dna miednicy – wykorzystując ćwiczenia wzmacniające,
  • z zakresu fizykoterapii: elektrostymulację, pole magnetyczne i laser wysokoenergetyczny – aby poprawić strukturę tkanki łącznej w obrębie miednicy mniejszej.

OPADANIE NARZĄDÓW MIEDNICY MNIEJSZEJ

Problem opadania narządów miednicy mniejszej często związany jest z nietrzymaniem moczu i dotyczy przede wszystkim kobiet w okresie klimakterium. Osłabienie mięśni dna miednicy oraz hormonalne zmiany w strukturze tkanki łącznej, nie zapewniają odpowiedniej stabilizacji, co prowadzi do przemieszczenia się narządów w obrębie miednicy – zwłaszcza opadania macicy w kierunku dopochwowym.  Terapia mięśni dna miednicy ma za zadanie odtworzyć prawidłowe ich napięcie w celu optymalnego ustabilizowania macicy, a w przypadku kiedy wskazany jest zabieg chirurgiczny – przygotowanie miednicy mniejszej do zabiegu.

TERAPIA DLA KOBIET W CIĄŻY

W trakcie ciąży w organizmie kobiety zachodzi wiele zmian, które mogą powodować dyskomfort i dolegliwości. Obok typowych, łatwo dostrzegalnych objawów jak nudności, żylaki, rozstępy skórne czy bóle głowy, pojawiają się zmiany biomechaniczne, które przyczyniają się do zaburzeń statyki i dynamiki organizmu . Związane jest to ze zmianami hormonalnymi oraz znacznym wzrostem masy ciała. W konsekwencji bardzo często występują bóle odcinka lędźwiowo – krzyżowego kręgosłupa, które nasilają się głównie w trzecim trymestrze ciąży, bóle stawów krzyżowo – biodrowych, nie rzadko również bioder i kolan, a także dość powszechne obrzęki kończyn.

Aktywność fizyczna indywidualnie dobrana do potrzeb kobiety ciężarnej, gwarantuje poprawę ogólnego samopoczucia, niweluje dolegliwości związane ze zmianami w organizmie, poprawia ruchomość stawów – zwłaszcza biodrowych i stawów kręgosłupa, co ma wpływ na skrócenie czasu porodu i poprawę jego efektywności oraz sprzyja cofaniu się zmian ciążowych w okresie połogu.

Masaż dla kobiet w ciąży wskazany jest dla każdej kobiety, której ciąża przebiega prawidłowa. Celem masażu jest zmniejszenie obrzęków, napięć i dolegliwości bólowych w okolicach podlegających nadmiernemu obciążeniu zwłaszcza w obrębie stawów kręgosłupa i kończyn dolnych. Systematyczny masaż zapewnia stymulację, wzmocnienie i odbudowę mięśni przykręgosłupowych, a także pomaga się odprężyć, zmniejsza zmęczenie i dodaje energii.

Kinesiotaping jest metodą fizjoterapii bezpieczną zarówno dla kobiet jak i rozwijającego się dziecka. Pośród wielu zalet stosowania kinesiotapingu na pierwszy plan wysuwa się bezbolesność, oraz bezpośrednie oddziaływanie głównie na skórę, limfę, stawy i mięśnie. Stosując różne aplikacje możliwa jest poprawa postawy ciała, przeciwdziałanie obrzękom a także dzięki aplikacjom na brzuch – przeciwdziałanie rozstępom i poprawa wyglądu skóry. Metodę tę można stosować także po porodzie w celu szybszego powrotu do formy.

TERAPIA W OKRESIE POŁOGU

Celem terapii w okresie połogu jest zapobieganie lub leczenie powikłań i dolegliwości, powstającym w organizmie kobiety w czasie ciąży i po porodzie, a także szybki powrót do formy sprzed ciąży.

Fizjoterapia poporodowa skupia się także na terapii:

• blizny po cesarskim cięciu – wykorzystując zabiegi z zakresu fizykoterapii oraz terapii manualnej
  • niestabilności spojenia łonowego
  • rozejścia się mięśni prostych brzucha (diastatis recti)
  • niestabilności stawów krzyżowo – biodrowych

Stosowane są metody z zakresu:

• terapii manualnej
  • treningu dna miednicy
  • kinezyterapii indywidualnej lub z niemowlęciem
  • kinesiotapingu
  • masażu leczniczego i kosmetycznego