14568981_1244556068940774_1190106177_n

CZYM  JEST TERAPIA MANUALNA?

Terapia manualna, to dział fizjoterapii, który ukierunkowany jest na leczenie narządu ruchu, a mianowicie stawów oraz tkanek miękkich (mięśni). W zabiegach stosuje się bezpieczne i niezwykle skuteczne techniki ręczne (dawniej nazywane „nastawianiem” kręgosłupa) oraz odruchowe. Polegają one na mobilizacjach, manipulacjach na stawach kręgosłupa i kończyn, a także na oddziaływaniu na tkanki miękkie (mięśnie, powięzi, więzadła, ścięgna),a za ich pośrednictwem na układ nerwowy. Równolegle prowadzi się edukację w zakresie przyczyn powstawania objawów bólowych oraz profilaktyki, i roli stresu. Ta część nazywa się terapią edukacyjną. Stosowana łącznie i indywidualnie z technikami manualnymi daje doskonałe efekty terapeutyczne. Celem terapii jest przede wszystkim zniesienie bólu i przywrócenie normalnej ruchomości w zablokowanych partiach kręgosłupa lub stawach obwodowych.

Metody leczenia wybiera terapeuta, w zależności od tego, czy problemem pacjenta jest nerw, staw, mięsień czy więzadło. Może zastosować:

• neuromobilizację czyli oddziaływanie na nerwy
  • mobilizację czyli oddziaływać na stawy, by zwiększyć ich ruchomość
  • manipulację służącą do szybkiego uruchomienia stawu
  • techniki powięziowe, mające na celu uwolnienie powstałych restrykcji
  • techniki na tkanki miękkie (ścięgna, więzadła, mięśnie), działające przeciwbólowo

JAK WYGLĄDA WIZYTA U FIZJOTERAPEUTY?

Pacjenci umawiani są na konkretny dzień i godzinę. Nie realizujemy refundacji z NFZ. Wizyty są odpłatne- szczegóły w zakładce cennik. Przeciętna ilość wizyt jest zależna od rodzaju schorzenia pacjenta, jego współpracy z terapeutą oraz indywidualnych możliwości regeneracyjnych. Pojedyncza sesja terapeutyczna trwa do 45min, a czas ustala fizjoterapeuta, w zależności od wybranej techniki. Sesje terapeutyczne dzielą się na: część zabiegową oraz nauki autoterapii.

CZĘŚĆ ZABIEGOWA

• wywiad
  • interpretacja wyników badań (RTG, tomografia, rezonans itp.)
  • badanie manualne
  • zabieg manualny

AUTOTERAPIA

Nauczymy Cię:

• indywidualnych ćwiczeń utrwalających efekty zabiegu
  • wykonywania samodzielnej terapii w przypadku wystąpienia dolegliwości
  • praktycznej zmiany negatywnych wzorców ruchowych
  • profilaktyki

JAK SĄ WSKAZANIA DO ZABIEGU?

Kręgosłup

• ból związany z chorobą dyskową (uszkodzenie krążka międzykręgowego, wypukliny i przepukliny krążka)
  • ból promieniujący do kończyn związany z uciskiem i podrażnieniem korzeni nerwowych (tzw. zapalenie korzonków nerwowych)
  • ból spowodowany chorobą zwyrodnieniową stawów międzykręgowych (artrozą)
  • ból spowodowany wzmożonym napięciem mięśni
  • sztywność spowodowana przykurczem lub zablokowaniem stawów międzykręgowych i krzyżowo-biodrowych
  • odkręgosłupowe bóle głowy

Kończyny

• ból spowodowany uszkodzeniem mięsni, ich ścięgien oraz ich przyczepów do kości
  • ból spowodowany chorobą zwyrodnieniową stawów (artrozą) – staw kolanowy, biodrowy, barkowy itp.
  • przygotowanie do planowanych zabiegów operacyjnych np. wymiany stawów (endoprotezy) oraz usprawnianie po wykonanej operacji
  • stany pourazowe i po zabiegach ortopedycznych w obrębie kości, stawów, więzadeł, mięśni
  • sztywność stawów – z powodu unieruchomienia (gips), zwyrodnienia
  • skrócenie lub zwiększone napięcie mięśni, które zmieniają postawę ciała i przeciążają inne tkanki

JAKIE SĄ PRZECIWWSKAZANIA DO ZABIEGU?

Przeciwwskazania:

• złamania
  • ostre stany zapalne
  • zmiany nowotworowe układu kostnego
  • ciąża
  • osteoporoza