Leczenie nadpotliwości toksyną botulinową

Leczenie nadpotliwości opiera się na iniekcjach z toksyną botulinową.

Nadpotliwość, czyli hiperhydroza, jest krępującym problemem, który może mieć różne przyczyny. Jest następstwem nadaktywności gruczołów potowych, należących do gruczołów wydzielania zewnętrznego, którą mogą wywołać m.in. takie czynniki jak:

• zmiany hormonalne,
  • zaburzenia funkcjonowania układu nerwowego,
  • choroby – takie jak nadczynność tarczycy czy cukrzyca,
  • długotrałe narażenie na stres,

Z tego względu , jeśli nagle zauważamy u siebie problem nadmiernego pocenia się, powinniśmy najpierw skonsultować tę kwestię z lekarzem, który ustali źrodło problemu i zasugeruje wdrożenie konkretnego leczenia.

Leczenie nadpotliwości opiera się przede wszystkim na zastosowaniu iniekcji z toksyną botulinową.

Nadpotliwość może być także dolegliwością o podłożu genetycznym, niezwiązaną z jakąkolwiek dodatkową dolegliwością. Z jakiegoś powodu w pewnym momencie ciało zaczyna wydzielać pot w ilości przekraczającej potrzeby organizmu w zakresie kontrolowania temperatury ciała.

Osoby borykające się z tym problemem reagują najsilniejszym poceniem również w przypadku takich czynników jak:

• gwałtowne zmiany temperatury,
  • picie kawy, herbaty, alkoholu,
  • spożycie ostrych przypraw,
  • zetknięcie z sytuacją wywołującą silne emocje,
  • ćwiczenia fizyczne.

Wyróżnia się dwa główne rodzaje nadmiernej potliwości

Nadpotliwość miejscowa – częściej spotykana forma, która dotyczy zazwyczaj stóp i dłoni oraz pach, rzadziej twarzy.

Natpotliwość uogólniona – dotyczy całego ciała – najczęściej bywa następstwem choroby i znika po jej wyleczeniu.

Należy jednak podkreślić, że nadmierna potliwość nie jest związana z nieprzyjemnym zapachem – następstwem jego wystapienia jest tylko i wyłącznie pojawienie się bakterii, które rozkładają obecne w pocie kwasy tłuszczowe. Dlatego im dłużej pot zalega na skórze, tym bardziej jest wyczuwalny.

Leczenie nadpotliwości toksyną botulinową

Jedną z najskuteczniejszych metod leczenia nadpotliwości miejscowej, dotyczącej dłoni, stóp i pach są iniekcje z toksyną botulinową. Jest to doskonale oczyszczony preparat białka (toksyny botulinowej typu A) uzyskiwanego z bakterii Clostridium botulinum. Efekty jego działania są zauważalne po kilku dniach od zabiegu i utrzymują się w przedziale kilku miesięcy – do roku.

Zabieg polega na wstrzyknięciu za pomocą cieniutkiej igły małej objętości roztworu toksyny botulinowej w około 10-15 miejsc w centymetrowych odstępach – tak aby pokryta była cała okolica pach. Preparat ma za zadanie zablokowania nerwów zaopatrujących gruczoły wydzielania zewnętrznego – dzięki czemu nie wydzielają one potu. Sesja leczenia trwa około pół godziny.

Efekty kuracji

Efektem kuracji jest skuteczne zablokowanie zakończeń nerwowych, które utrzymuje się od pół roku do roku. W międzyczasie organizm odbudowuje je stopniowo, zastępując te zablokowane. Następną sesję leczenia przeprowadza się po wygaśnięciu efektu poprzedniej.

Leczenie nadpotliwości w naszej klinice odbywa się w Poradni dermatologicznej, gdzie dolegliwością tą zajmują się doświadczeni lekarze.