648A5567

CZYM SĄ BLOKADY I JAKIE JEST ICH ZASTOSOWANIE W ORTOPEDII?

Blokada to metoda leczenia polegająca na oddziaływaniu na elementy obwodowego układu nerwowego lub bezpośrednio na stawy za pomocą wstrzykiwania różnych roztworów środków znieczulających. Działanie blokady, poza miejscowym usuwaniem bólu, polega na zmniejszaniu stanu zapalnego, usuwaniu skurczów pourazowych i przykurczów mięśniowych, skurczów naczyniowych i innych zaburzeń naczynioruchowych. Blokady stosuje się w przypadkach uszkodzeń i wstrząsów urazowych oraz złamań kości, w ostrych i przewlekłych stanach zapalnych, zakrzepach, przykurczach mięśniowych i w wielu innych schorzeniach.

BLOKADY DIAGNOSTYCZNE I TERAPEUTYCZNE

Podstawa działania blokad jest prosta: jeśli jakaś struktura anatomiczna jest źródłem bólu, to zablokowanie przewodnictwa w nerwie unerwiającym tę strukturę spowoduje czasowe ustąpienie dolegliwościbólowych.

Istnieje kilka różnych typów blokad nerwów, które służą do różnych celów:

• Blokady diagnostyczne nerwów są używane do określania i potwierdzania źródła bólu. Blokady te zawierają zwykle tylko środek znieczulający.
  • Blokady prognostyczne nerwów pozwalają przewidzieć wynik zabiegów neurodestrukcyjnych w leczeniu bólu. Na przykład, blokada nerwu może być przeprowadzona w celu określenia, czy przerwanie przewodnictwa w nerwie (np. kriolezja, termolezja lub chirurgia) byłyby skuteczne w leczeniu danego bólu.
  • Blokady terapeutyczne nerwów stosuje się w sytuacjach kiedy zawodzi leczenie farmakologiczne i zachowawcze. Wówczas leki znieczulające i przeciwzapalne podawane są bezpośrednio w bolesne miejsca. Działanie blokady, poza niemal natychmiastowym zmniejszeniem nasil
    enia bólu, polega na zmniejszeniu stanu zapalnego i miejscowego skurczu naczyń krwionośnych  umożliwiając szybszą regenerację uszkodzonych tkanek. Takie podanie ograniczonych dawek leków powoduje, że działają one tylko miejscowo nie wywołując reakcji ogólnych.