Czas: 60 - 180 minutZnieczulenie: OgólneRekonwalescencja: Około 14 dni

14607911_1243679495695098_991575655_n

CZYM JEST PROSTATA?

Prostata to gruczoł produkujący płyn nasienny, bazę dla spermy, w której unoszą się plemniki produkowane w jądrach. Płyn nasienny to lepki, mleczny płyn, składający się z kwasów i enzymów. Stanowi on około 15% całkowitej objętości nasienia. Gruczoł krokowy znajduje się blisko pęcherza moczowego i otacza cewkę moczową, dlatego też, kiedy prostata się powiększa albo zaczyna na niej rosnąć nowotwór, głównym objawem są problemy z oddawaniem moczu. W przypadku raka prostaty najlepiej nie czekać na pierwsze objawy, bo mogą się one pojawić zbyt późno. Każdy mężczyzna powinien się regularnie badać (raka prostaty wykryje badanie per rectum u urologa oraz badanie w kierunku PSA).

OBJAWY MOGĄCE SUGEROWAĆ CHOROBĘ PROSTATY?

Pierwszoplanowymi objawami chorób prostaty są zaburzenia dyzuryczne. Pacjent odczuwa je jako zmniejszenie strumienia i częste oddawanie moczu, strumień moczu przerywany, ból w trakcie mikcji oraz nietrzymanie moczu. Ponadto występuje często ból w okolicy krocza, a także krew w moczu lub nasieniu. W przypadku wystąpienia któregoś z tych objawów należy zgłosić się do lekarza urologa, który wykona badanie palpacyjne per rectum gruczołu krokowego oraz zleci badanie poziomu hormonu PSA – charakterystycznego dla gruczołu krokowego, wykorzystywanego także do monitoringu leczenia.

JAK WYGLĄDA ZABIEG USUNIĘCIA PROSTATY?

Przed zabiegiem chirurgicznym lekarz musi stwierdzić zaawansowanie choroby prostaty. Wycięcie gruczołu krokowego przeprowadza się pod narkozą, czyli w znieczuleniu ogólnym. Chirurg robi nacięcie na podbrzuszu pacjenta, może też przeprowadzić ten zabieg przez krocze. Usuwany jest rak gruczołu krokowego oraz cała prostata, razem z pęcherzykami nasiennymi. Gdy usuwana jest całość gruczołu krokowego, operacja nosi nazwę radykalnej prostatektomii. Po usunięciu łączy się cewkę moczową z pęcherzem, od razu wprowadza się także cewnik, który umożliwia oddawanie moczu po operacji. Potrzebny będzie on pacjentowi jeszcze przez 2-3 tygodnie. Prostatektomia trwa od 1 do 3 godzin.

ZALECENIA PO ZABIEGU

Dobę po prostatektomii pacjent może jedynie przyjmować płyny (co najmniej 2,5 litra na dobę), następnie pokarmy płynne. Po jakimś czasie dieta powinna zostać wzbogacona o jedzenie wysokobiałkowe. Do operowanych miejsc są podłączane dreny, które oczyszczają owo miejsce z krwi, moczu i wysięku. Dreny odłączone zostają drugiego dnia po operacji. Pacjent po takiej operacji nie powinien się przemęczać, a szczególnie podnosić ciężarów. Cała rekonwalescencja trwa około 2 miesiące. Po wycięciu gruczołu krokowego należy zgłosić się do lekarza na badania kontrolne.