Czas: 30-60 minutZnieczulenie: MiejscoweRekonwalescencja: do 7 dni

14543345_1243678092361905_653454193_n

CZYM JEST TORBIEL OKOŁOCEWKOWA?

Torbiel okołocewkowa jest płynową strukturą otoczoną przez łącznotkankową torebkę, która zlokalizowana jest w sąsiedztwie cewki moczowej u kobiet. W większości przypadków torbiele okołocewkowe nie dają żadnych dolegliwości i są wykrywane przypadkowo podczas badania ginekologicznego. Torbieleokołocewkowe są zmianami nabytymi chociaż wrodzone torbiele również są spotykane. Torbiele okołocewkowe nabyte najczęściej są wynikiem urazów.

JAKIE SĄ OBJAWY?

W zdecydowanej większości przypadków torbiel okołocewkowa nie daje żadnych dolegliwości i wykrywana jest przypadkowo podczas badania ginekologicznego. Objawowe torbiele okołocewkowe mogą być przyczyną bolesnych stosunków płciowych, objawów dyzurycznych a nawet powodem zatrzymania moczu. Rozpoznanie torbieli okołocewkowej stawiane jest na podstawie badania ginekologicznego. U pacjentek z torbielą okołocewkową wyczuwalny jest guzek w przedsionku pochwy, który jest bolesny przy ucisku. Potwierdzenie obecności torbieli stawiane jest na podstawie przezpochwowego USG. Leczenie torbieli okołocewkowych stosowane jest w przypadku torbieli objawowych i polega na wycięciu torbieli.

JAKIE SĄ WSKAZANIA DO ZABIEGU?

Torbiel okołocewkowa dająca objawy kliniczne takie jak zaburzenia w oddawaniu moczu lub dyskomfort w trakcie współżycia lub duże torbiele przeszkadzające w prawidłowym funkcjonowaniu.

PRZEBIEG ZABIEGU

Pacjentka jest ułożona w pozycji ginekologicznej. Zabieg wykonuje się z reguły w znieczuleniu regionalnym. Po założeniu cewnika dopęcherzowego i odkażeniu miejsca zabiegu. Urolog z dostępu przezpochwowego wycina torbiel, a na śluzówkę zakłada szwy.

ZALECENIA PO ZABIEGU

W zależności od wielkości torbieli może być konieczne pozostawienie cewnika pęcherzowego na okres 1-2 dni.
Z reguły przyjmuje się leki odkażające przez okres kilku dni.