Rehabilitacja w ginekologii

Rehabilitacja w ginekologii i położnictwie

W Centrum Rehabilitacji Medical Clinic Podhale jako jedyni na Podhalu zajmujemy się fizjoterapią ginekologiczną, urologiczną i położniczą. Łącząc metody z zakresu kinezyterapii, fizykoterapii i terapii manualnej, wspomagamy leczenie takich dolegliwości jak:

• wysiłkowe nietrzymanie moczu,
  • nadreaktywny pęcherz,
  • opadanie narządów miednicy mniejszej w stopniu I oraz przygotowanie do zabiegów chirurgicznych,
  • bolesne miesiączki,
  • dolegliwości związane z ciążą,
  • powikłania poporodowe i w okresie połogu.

Mięśnie dna miednicy, mimo tego, że są niewielkiego rozmiaru, pełnią bardzo ważne funkcje, zwłaszcza u kobiet. Znajdują się w obrębie krocza, między spojeniem łonowym a guzami kulszowymi. Ich prawidłowe napięcie i struktura gwarantują utrzymanie narządów wewnętrznych we właściwej pozycji, stabilną i poprawną postawę ciała, prawidłowe funkcjonowanie układu moczowo-płciowego oraz poprawną defekację.

Osłabienie mięśni dna miednicy najczęściej występuje u kobiet, które wielokrotnie rodziły, w trakcie ciąży, w okresie klimakterium, a także u pań wyczynowo uprawiających sport. Należy także zaznaczyć, że niedyspozycja tych mięśni często zdarza się u kobiet, mających problemy z zespołami bólowymi kręgosłupa lędźwiowego oraz zaburzeniami w obrębie stawów krzyżowo-biodrowych.

Trening dna miednicy zalecany jest przede wszystkim kobietom:

• planującym ciążę,
  • w okresie połogu,
  • po menopauzie,
  • przed lub po zabiegach z zakresu chirurgii ginekologicznej,
  • którym zdarza się nietrzymanie moczu w trakcie uprawiania sportu,
  • z objawami wysiłkowego nietrzymania moczu, pęcherza nadreaktywnego lub opadania narządów miednicy mniejszej.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu

Problemy związane z nietrzymaniem moczu dotykają nawet co trzecią kobietę, a ich przyczyną są w dużej mierze osłabione mięśnie dna miednicy. Narażone na wystąpienie tzw. inkontynencji są zazwyczaj kobiety po licznych porodach, po porodach, przy których nacięto krocze, w okresie menopauzy i klimakterium, wyczynowo uprawiających sport a także po zabiegach ginekologicznych.

Terapia wykorzystuje metody:

• reedukacji mięśni dna miednicy – z wykorzystaniem ćwiczeń wzmacniających,
  • z zakresu fizykoterapii: elektrostymulację, pole magnetyczne i laser wysokoenergetyczny – dzięki którym poprawia się struktura tkanki łącznej w obrębie miednicy mniejszej.

Opadanie narządów miednicy mniejszej

Problem opadania narządów miednicy mniejszej często związany jest z nietrzymaniem moczu i dotyczy przede wszystkim kobiet w okresie klimakterium. Osłabienie mięśni dna miednicy oraz hormonalne zmiany w strukturze tkanki łącznej nie zapewniają odpowiedniej stabilizacji, co prowadzi do przemieszczenia się narządów w obrębie miednicy – zwłaszcza opadania macicy w kierunku dopochwowym. Terapia mięśni dna miednicy ma za zadanie odtworzyć ich prawidłowe napięcie w celu optymalnego ustabilizowania macicy, a w przypadku gdy wskazany jest zabieg chirurgiczny – przygotowania miednicy mniejszej do zabiegu.

Terapia dla kobiet w ciąży

W trakcie ciąży w organizmie kobiety zachodzi wiele zmian, które mogą powodować dyskomfort i dolegliwości. Obok typowych, łatwo dostrzegalnych objawów, takich jak nudności, żylaki, rozstępy skórne czy bóle głowy, pojawiają się zmiany biomechaniczne, które przyczyniają się do zaburzeń statyki i dynamiki organizmu . Związane jest to ze zmianami hormonalnymi oraz znacznym wzrostem masy ciała. W konsekwencji bardzo często występują u kobiet:

• bóle odcinka lędźwiowo-krzyżowego kręgosłupa, które nasilają się głównie w trzecim trymestrze ciąży,
  • bóle stawów krzyżowo-biodrowych,
  • nierzadko również bioder i kolan,
  • a także dość powszechne obrzęki kończyn.

Aktywność fizyczna – dobrana do indywidualnych potrzeb kobiety ciężarnej, gwarantuje poprawę ogólnego samopoczucia, niweluje dolegliwości związane ze zmianami w organizmie, poprawia ruchomość stawów – zwłaszcza biodrowych i stawów kręgosłupa, co ma wpływ na skrócenie czasu porodu i poprawę jego efektywności oraz sprzyja cofaniu się zmian ciążowych w okresie połogu.

Masaż – wskazany jest dla każdej kobiety, której ciąża przebiega prawidłowo. Celem masażu jest zmniejszenie obrzęków, napięć i dolegliwości bólowych w okolicach podlegających nadmiernemu obciążeniu, zwłaszcza w obrębie stawów kręgosłupa i kończyn dolnych. Systematyczny masaż zapewnia stymulację, wzmocnienie i odbudowę mięśni przykręgosłupowych, a także pomaga się odprężyć, zmniejsza zmęczenie i dodaje energii.

Kinesiotaping – jest metodą fizjoterapii bezpieczną zarówno dla kobiet, jak i rozwijającego się dziecka. Pośród wielu zalet stosowania kinesiotapingu na pierwszy plan wysuwa się bezbolesność oraz bezpośrednie oddziaływanie na skórę, limfę, stawy i mięśnie. Dzięki zastosowaniu różnych różnego aplikowania możliwa są: poprawa postawy ciała i przeciwdziałanie obrzękom, a także dzięki aplikacjom na brzuch – przeciwdziałanie rozstępom i poprawa wyglądu skóry. Metodę tę można stosować także po porodzie w celu szybszego powrotu do formy.

Terapia w okresie połogu

Celem terapii w okresie połogu jest zapobieganie lub leczenie powikłań i dolegliwości, powstających w organizmie kobiety w czasie ciąży i po porodzie, a także szybki powrót do formy sprzed ciąży.

Fizjoterapia poporodowa skupia się także na terapii:

• blizny po cesarskim cięciu – z wykorzystaniem zabiegów z zakresu fizykoterapii oraz terapii manualnej,
  • niestabilności spojenia łonowego,
  • rozejścia się mięśni prostych brzucha,
  • niestabilności stawów krzyżowo-biodrowych.

Stosowane są metody z zakresu:

• terapii manualnej,
  • treningu dna miednicy,
  • kinezyterapii indywidualnej lub z niemowlęciem.
    kinesiotapingu,
  • masażu leczniczego i kosmetycznego.