Terapia manualna

Leczenie stawów, kręgosłupa oraz mięśni

Terapia manualna jest działem fizjoterapi skoncentrowanym na leczeniu stawów, kręgosłupa oraz mięśni. Opiera się na zastosowaniu bezpiecznych i skutecznych technik ręcznych, mających na celu mobilizację bolących czy cierpiących na inne dolegliwości miejsc na ciele pacjenta, manipulacjęna stawach oraz oddziaływanie na tkanki miękkie (powięzi, więzadła, ścięgna, mięśnie), a za ich pośrednictwem na układ nerwowy.

Terapia edukacyjna

Symultanicznie nasi fizjoterapeuci uczą pacjenta, jakie czynniki mogą wywoływać określone objawy bólowe (m.in. stres, utrwalanie błędnych wzorców ruchowych czy postawy ciała) i jak ich unikać – ta część, nazywana przez nas terapią edukacyjną w połączeniu z technikami manualnymi pozwala pacjentowi na długotrwałe pozbycie się dolegliwości i przywrócenie prawidłowej ruchomości w zablokowanych partiach ciała (np. kręgosłupa czy stawów obwodowych).

Metody leczenia

Metody leczenia wybiera terapeuta po konsultacji z pacjentem. W zależności od tego, jaki obszar ciała obejmują dolegliwości bólowe, może zastosować:

• mobilizację, czyli oddziaływanie na stawy, w celu zwiększenia ich ruchomości,
  • neuromobilizację, czyli oddziaływanie na nerwy,
  • techniki powięziowe, mające na celu uwolnienie powstałych restrykcji,
  • manipulację służącą do szybkiego uruchomienia danego stawu,
  • techniki przeciwbólowe na tkanki miękkie (więzadła, ścięgna, mięśnie).

Wizyta u fizjoterapeuty

Pacjenci konsultują podczas wizyty z terapeutą swoje dolegliwości (warto zabrać ze sobą posiadane ewentualnie wyniki badań (RTG, rezonansu itp.) – a nasz specjalista dobiera odpowiednią terapię oraz liczbę zabiegów niezbędnych do pełnej poprawy zdrowia. Przeciętna liczba wizyt uzależniona jest od rodzaju schorzenia, współpracy chorego z terapeutą oraz indywidualnych możliwości regeneracyjnych.

Pojedyncza sesja terapeutyczna trwa do 45 min, a dokładny czas ustala fizjoterapeuta, w zależności od wybranej techniki. Sesje terapeutyczne dzielą się na dwie części: zabiegową oraz naukę autoterapii.

Część zabiegowa obejmuje:

• wywiad,
  • interpretację wyników badań (RTG, tomografia),
  • badanie manualne,
  • zabieg manualny.

Autoterapia

Nasi fizjoterapeuci uczą pacjentów tzw. autoterapii, na którą składają się takie elementy jak:

• indywidualne ćwiczenia utrwalające efekty zabiegu,
  • umiejętność wykonywania samodzielnej terapii w przypadku wystąpienia dolegliwości,
  • praktyczna zmiana negatywnych wzorców ruchowych,
  • profilaktyka.

Wskazania

Wśród wskazań do zabiegów można wymienić kilkanaście dolegliwości w obrębie kręgosłupa oraz kończyn.

Kręgosłup:

• bóle związane z chorobami dysku (uszkodzenie krążka międzykręgowego, wypukliny i przepukliny krążka),
  • odkręgosłupowe bóle głowy,
  • bóle promieniujące do kończyn, związane z uciskiem i podrażnieniem korzeni nerwowych (tzw. zapalenie korzonków nerwowych),
  • sztywność spowodowana przykurczem lub zablokowaniem stawów międzykręgowych i krzyżowo-biodrowych,
  • bóle spowodowane chorobą zwyrodnieniową stawów międzykręgowych (artrozą),
  • bóle spowodowane wzmożonym napięciem mięśni.

Kończyny:

• ból wywołany przez uszkodzenie mięsni, ścięgien, przyczepów do kości,
  • artroza – choroba zwyrodnieniowa stawów: kolanowych biodrowyxh, barkowych itp.,
  • stany pourazowe i po zabiegach ortopedycznych w obrębie kości, stawów, więzadeł, mięśni,
  • przygotowanie do planowanych zabiegów operacyjnych np. wymiany stawów (endoprotezy) oraz usprawnianie po wykonanej operacji,
  • sztywność stawów wywołana przez zwyrodnienia,
  • skrócenie lub zwiększenie napięcia mięśni, zmieniające postawę ciała i przeciążające inne tkanki,
  • sztywność stawów z powodu unieruchomienia (gips).

Wśród przeciwwskazań do wykonywania zabiegów terapii manualnej można wymienić:

• złamania,
  • zmiany nowotworowe układu kostnego,
  • ostre stany zapalne,
  • osteoporozę,
  • ciążę.

Zapraszamy serdecznie na konsultacje i zabiegi do naszych specjalistów.