Periodontologia – leczenie chorób przyzębia

Choroby przyzębia

Periodontologia to dział stomatologii skupiający się na chorobach przyzębia, czyli tkanek otaczających ząb. W skład przyzębia wchodzą: dziąsła, kość wyrostka zębodołowego wraz z okostną, ozębna oraz cement korzeniowy. Według badań ogromna większość Polaków – ok 94% – ma problemy związane z tym obszarem (stanowią one drugą po próchnicy przyczynę utraty uzębienia u dorosłych), a zaledwie niewielki odsetek (6%) może pochwalić się całkowicie zdrowym przyzębiem.

Periodontologia zajmuje się takimi problemami jak:

• nadwrażliwość na zmiany temperatury,
  • odsłonięcie szyjek zębowych,
  • przemieszczanie się zębów,
  • rozchwianie czy nawet ich utrata,
  • wydłużanie się koron zębów, powstawanie szpar między zębami,
  • nieprzyjemny zapach z ust,
  • krwawienie dziąseł,
  • obrzęk i zaczerwienienie dziąseł.

Objawy chorób przyzębia

Objawy, z którymi należy zgłosić się do specjalisty, są w szczególności dolegliwości wskazujące na obecność stanu zapalnego – a zwłaszcza:

• nadwrażliwość dziąseł przy szczotkowaniu lub nitkowaniu,
  • towarzyszące tym czynnościom krwawienie,
  • obecność osadów bakteryjnych,
  • ropny wysięk z kieszonek dziąsłowych.
  • silnie rozwinięty kamień nazębny,
  • nieprzyjemny oddech,
  • poczucie niesmaku w ustach,
  • odsłanianie się szyjek zębowych (zanik dziąseł),
  • ruchomość zębów,
  • pojawianie się szpar między zębami.

Zdarza się, że wiedząc o skłonności do krwawień, podświadomie omijamy dane miejsce podczas mycia zębów – co oczywiście zmniejsza objawy (krwawienie), ale nie powoduje pozbycia się problemu. Dlatego warto skontaktować się ze specjalistą, który udzieli fachowej porady i wdroży odpowiednie leczenie – tym bardziej, że proces chorobowy w tkankach miękkich może przenieść się w głąb kości. Jeśli spowoduje to jej zanik – grozi nam utrata zębów.

Oczywiście leczenie zaawansowanych zaników przyzębia jest zdecydowanie trudniejsze niż w przypadku zmian powierzchownych, dlatego im wcześniej rozpoczniemy leczenie, tym większa jest szansa na odzyskanie zdrowego uśmiechu. Istotna jest również profilaktyka chorób przyzębia, dzięki której można zapobiec ich wystąpieniu.

Przebieg leczenia chorób przyzębia

Metody leczenia wymienionych dolegliwości są uzależnione od stopnia ich zaawansowania. Czynnikiem, który wywołuje większość chorób przyzębia są bakterie, które rozwijają się na dziąsłach i zębach, dlatego podstawą jest profesjonalna higienizacja polegająca na dokładnym oczyszczeniu zębów z kamienia (tzw. scaling) naddziąsłowego oraz tego, który bardziej nam zagraża, a jest mniej zauważalny – poddziąsłowego. Istotne jest również wygładzenie powierzchni korzeni.

Podczas konsultacji lekarz bada wzrokowo zewnętrzny stan dziąseł, sprawdza głębokość kieszeni przyzębnych i wykonuje zdjęcia rentgenowskie, dzięki którym możliwa jest ocena stanu kości.

Leczenie zaawansowanych przypadków

W przypadkach bardziej zaawansowanych, trudniej poddających się leczeniu z powodu występowania głębokich kieszeni, lekarz proponuje wykonanie tzw. kiretażu – zabiegu mającego na celu trwałą likwidację stanu zapalnego. Przy użyciu specjalnych przyrządów tzw. kiret – po uprzednim oczyszczeniu powierzchni korzenia z płytki nazębnej i kamienia – usuwa zapalnie zmienione tkanki oraz biofilm bakteryjny zalegający w kieszonce dziąsłowej.

Najbardziej zaawansowane choroby przyzębia wymagają przeprowadzenia zabiegów umożliwiających odtworzenie zanikłej kości – tylko w ten sposób można zniwelować niestabilność i rozchwianie zębów utrzymujące się mimo wyleczenia stanów zapalnych w kieszonkach dziąsłowych.

Jeśli zauważasz u siebie któreś z wymienionych dolegliwości w obrębie jamy ustnej – zgłoś się do gabinetu stomatologicznego Medical Clinic Podhale, gdzie oceny stanu zaawansowania procesu chorobowego dokonają najlepsi specjaliści.