Choroba Leśniowskiego-Crohna

Choroba Leśniowskiego-Crohna to jedna z nieswoistych zapalnych chorób jelit, której przyczyna pozostaje nieznana. Może objąć każdy odcinek przewodu pokarmowego (od jamy ustnej do odbytu), ale najczęściej zmiany zapalne umiejscowione są w końcowym odcinku jelita krętego, w następnej kolejności w jelicie cienkim i grubym i najrzadziej w samym jelicie grubym. Do mechanizmów powstawania kwalifikuje się trzy główne czynniki:

• podatność osobniczą (genetyczną),
  • odpowiedź immunologiczną błony śluzowej pacjenta
  • oraz mikroflorę jelitową.

Wśród ogólnych, nieswoistych objawów można wymienić: zmniejszenie masy ciała (może być spowodowane niedostatecznym odżywianiem lub zespołem złego wchłaniania), osłabienie i gorączkę. Objawy są uzależnione od lokalizacji, rozległości i stopnia zaawansowania zmian w przewodzie pokarmowym.

Obraz kliniczny jest uzależniony od lokalizacji zmian:
  • klasyczna postać (obejmująca końcowy odcinek jelita krętego) – rozwija się zazwyczaj skrycie: pierwszym objawem bywają: niedokrwistość albo gorączka o nieznanej przyczynie. Jeśli obejmuje jelito cienkie wywołuje zespół złego wchłaniania – charakteryzujący się głównie biegunką tłuszczową,
  • postać obejmująca jelito grube – może przypominać wrzodziejące zapalenie jelita grubego, tym bardziej, że najczęstszym objawem choroby okrężnicy jest biegunka, połączona z bólem brzucha (zwłaszcza w przypadku zajęcia jelita krętego i kątnicy),
  • postać obejmująca okolice odbytu – powoduje owrzodzenia, ropnie i przetoki okołoodbytowe oraz szczeliny.

Leczenie

W przypadku choroby Leśniowskiego-Crohna przy zaostrzeniu dolegliwości stosuje się leki przeciwzapalne i hamujące niekorzystną odpowiedź immunologiczną (immunosupresyjne). W łagodnej postaci choroby pacjentowi podaje się doustnie i/lub glikokortykosteroidy lub aminosalicylany. Wdraża się również leki nowsze – np. tzw. przeciwciała monoklonalne.

Dieta

Nie istnieje specjalna dieta dedykowana osobom cierpiącym na tę chorobę – najważniejsze jest, by unikać produktów wywołujących lub nasilających dolegliwości. Wśród nich potencjalnie szkodliwe mogą być dla niektórych pacjentów: mleko i jego przetwory, jajka, drożdże, pszenica, banany, kukurydza, pomidory i wino. W przypadku stanów zaostrzenia dolegliwości należy unikać produktów z dużą zawartością błonnika, które mogą nasilić biegunkę, takich jak: nasiona roślin strączkowych, razowy chleb, niektóre warzywa (zwłaszcza kapusta) i owoce.

Zapraszamy serdecznie do Poradni gastroenterologicznej, gdzie diagnostyką i leczeniem chorób układu pokarmowego zajmuje się doświadczony specjalista – dr n. med. Piotr Hydzik: 18 264 40 00