Torbiel Bakera

Usunięcie torbieli Bakera

Torbiel Bakera jest niewielkim guzkiem (wypełnionym płynem stawowym) umiejscowionym z tyłu nogi, pod kolanem. Na jego wystąpienie narażone są szczególnie osoby otyłe oraz intensywnie uprawiające sport, a także cierpiące na inne schorzenia w obrębie stawów (np. dna moczanowa).

Torbiel nie jest zmianą nowotworową . Pojawia się wskutek:

• przedostania się płynu ze stawu kolanowego ku tyłowi kolana w wyniku uszkodzenia torebki stawowej,
  • wystąpienia obrzęku kaletki maziowej mięśnia półścięgnistego.

Pojawieniu się guzka pod kolanem towarzyszy utrudnione zginanie nogi w kolanie (niepełne zgięcie) oraz występowanie:

• zaczerwienienia,
  • ocieplenia skóry w okolicy guzka,
  • obrzęku stawu kolanowego,
  • ból stawu kolanowego, nasilającego się przy dłuższym chodzeniu.

W przypadku torbieli o dużych rozmiarów chory może cierpieć na silne drętwienie mięśni łydki, spowodowane uciskiem guzka na przebiegające w jego rejonie nerwy i naczynia krwionośne lub pęknięciem i wylaniem zawartości do otaczających tkanek.

Leczenie zachowawcze

Wczesne stadium rozwoju dolegliwości – kiedy guzek jest niewielki i nie ogranicza ruchomości stawu kolanowego to moment, w którym można wdrożyć leczenie zachowawcze polegające na ograniczeniu wysiłku fizycznego i odciążenie stawu kolanowego oraz stosowaniu zabiegów fizykoterapeutycznych,takich jak krioterapia, jonoforeza, pole magnetyczne czy z zastosowaniem ultradźwięków lub lasera. Pomocna jest również terapia manualna.

Przed zabiegiem

Kwalifikacja do zabiegu następuje po konsultacji z ortopedą, który po szczegółowej diagnostyce i wykonaniu badań obrazowych może skierować Pacjenta na resekcję torbieli.

Przed zabiegiem konieczne jest wykonanie podstawowych badań, takich jak:
  • grupa krwi,
  • morfologia,
  • elektrolity,
  • poziom cukru,
  • próby wątrobowe,
  • układ krzepnięcia,
  • EKG,
  • inne badania zlecone przez lekarza.

Bezwzględnie wymagane jest “ważne” szczepienie przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B.

Leczenie operacyjne

Niestety torbiel Bakera jest dolegliwością obciążoną wysokim wskaźnikiem nawrotów – sięgającym nawet 60–70%, niezależnie od tego, jaką metodą dokonuje się jej usunięcia.

Ciężkie przypadki wymagają zastosowania zabiegu operacyjnego. Dzieje się tak, gdy torbiel osiąga znaczne rozmiary, wiąże się z silnymi dolegliwościami bólowymi oraz powoduje dysfunkcje w stawie kolanowym. Operację usunięcia torbieli wykonuje się w znieczuleniu ogólnym. Polega ona na chirurgicznym usunięciu zmiany torbielowatej i dokładnym zaszyciu miejsca połączenia torbieli ze stawem kolanowym.

Leczenie endoskopowe / artroskopowe

Torbiele można usuwać metodą endoskopową / artroskopową – pozwalającą na mniej inwazyjną ingerencję w organizm i na szybszą rekonwalescencję. Jest ona połączona z leczeniem współistniejących chorób wewnątrzstawowych, a dodatkowo zmniejsza liczbę nawrotów. O sposobie leczenia decyduje lekarz prowadzący podczas diagnozy i konsultacji. W naszej klinice leczeniem torbieli Bakera zajmuje się wybitny chirurg ręki – lek. med. Paweł Zejler, współtwórca Europejskiego Centrum Chirurgii Ręki. Zapraszamy na konsultacje: 18 264 40 00