Biopsja skóry

Biopsja skóry to badanie wykonywane w znieczuleniu miejscowym, polegające na pobraniu wycinka chorobowo zmienionej skóry (lub po prostu wymagającej przebadania). Wycinek jest pobierany skalpelem lub tzw. wycinakiem, a następnie poddawany dokładnej ocenie pod mikroskopem, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie stanów przedrakowych, nowotworów skóry czy chorób o podłożu autoimmunologicznym.

Przebieg badania

Biopsję wykonuje się również w celach prognostycznych – jako badanie kontrolne czy też monitorowanie efektów leczenia. W przypadku badań histopatologicznych pobiera się wycinek zmieniony chorobowo z tzw. marginesem, czyli wąskim paskiem otaczającej go zdrowej skóry. Po badaniu na wycięte miejsce zakłada się specjalny opatrunek zapobiegający krwawieniu.

Na wyniki biopsji oczekuje się około 10–14 dni – warunkują one formę dalszego leczenia. W tym czasie pobrany wycinek zostaje bardzo dokładnie przeanalizowany – po uprzednim zatopieniu w parafinie lub zamrożeniu ciekłym azotem.

Zalecenia pozabiegowe

Biopsja skóry jest badaniem stosunkowo bezpiecznym. Powikłania, które mogą wystąpić po pobraniu wycinka, to zakażenie rany i/lub krwiak. Aby tego uniknąć, po zabiegu należy ograniczyć na jakiś czas (wskazany przez lekarza) wysiłek fizyczny, a poddane badaniu miejsce należy chronić przed moczeniem czy potencjalnym urazem – do czasu zdjęcia opatrunku i wygojenia danego miejsca.

Zapraszamy serdecznie do Poradni chirurgii ogólnej, gdzie zabiegi przeprowadzają doświadczeni specjaliści: 18 264 40 00