Leczenie nadpotliwości toksyną botulinową

Leczenie nadpotliwości opiera się na iniekcjach z toksyną botulinową, popularnie nazywaną botoksem.

Nadpotliwość, czyli hiperhydroza, jest krępującym problemem, który może mieć różne przyczyny. Jest następstwem nadaktywności gruczołów potowych, należących do gruczołów wydzielania zewnętrznego, którą mogą wywołać m.in. takie czynniki jak:

• zmiany hormonalne,
  • zaburzenia funkcjonowania układu nerwowego,
  • choroby – takie jak nadczynność tarczycy czy cukrzyca,
  • długotrałe narażenie na stres,

Z tego względu , jeśli nagle zauważamy u siebie problem nadmiernego pocenia się, powinniśmy najpierw skonsultować tę kwestię z lekarzem, który ustali źrodło problemu i zasugeruje wdrożenie konkretnego leczenia.

Leczenie nadpotliwości opiera się przede wszystkim na zastosowaniu iniekcji z toksyną botulinową.

Nadpotliwość może być także dolegliwością o podłożu genetycznym, niezwiązaną z jakąkolwiek dodatkową dolegliwością. Z jakiegoś powodu w pewnym momencie ciało zaczyna wydzielać pot w ilości przekraczającej potrzeby organizmu w zakresie kontrolowania temperatury ciała.

Osoby borykające się z tym problemem reagują najsilniejszym poceniem również w przypadku takich czynników jak:

• gwałtowne zmiany temperatury,
  • picie kawy, herbaty, alkoholu,
  • spożycie ostrych przypraw,
  • zetknięcie z sytuacją wywołującą silne emocje,
  • ćwiczenia fizyczne.

Wyróżnia się dwa główne rodzaje nadmiernej potliwości

Nadpotliwość miejscowa – częściej spotykana forma, która dotyczy zazwyczaj stóp i dłoni oraz pach, rzadziej twarzy.

Natpotliwość uogólniona – dotyczy całego ciała – najczęściej bywa następstwem choroby i znika po jej wyleczeniu.

Należy jednak podkreślić, że nadmierna potliwość nie jest związana z nieprzyjemnym zapachem – następstwem jego wystapienia jest tylko i wyłącznie pojawienie się bakterii, które rozkładają obecne w pocie kwasy tłuszczowe. Dlatego im dłużej pot zalega na skórze, tym bardziej jest wyczuwalny.

Leczenie nadpotliwości toksyną botulinową

Jedną z najskuteczniejszych metod leczenia nadpotliwości miejscowej, dotyczącej dłoni, stóp i pach są iniekcje z toksyną botulinową, popularnie nazywaną botoksem. Jest to doskonale oczyszczony preparat białka (toksyny botulinowej typu A) uzyskiwanego z bakterii Clostridium botulinum. Efekty jego działania są zauważalne po kilku dniach od zabiegu i utrzymują się w przedziale kilku miesięcy – do roku.

Zabieg polega na wstrzyknięciu za pomocą cieniutkiej igły małej objętości roztworu botoksu w około 10-15 miejsc w centymetrowych odstępach – tak aby pokryta była cała okolica pach. Preparat ma za zadanie zablokowania nerwów zaopatrujących gruczoły wydzielania zewnętrznego – dzięki czemu nie wydzielają one potu. Sesja leczenia trwa około pół godziny.

Efekty kuracji

Efektem kuracji jest skuteczne zablokowanie zakończeń nerwowych, które utrzymuje się od pół roku do roku. W międzyczasie organizm odbudowuje je stopniowo, zastępując te zablokowane. Następną sesję leczenia przeprowadza się po wygaśnięciu efektu poprzedniej.

Leczenie nadpotliwości w naszej klinice odbywa się w Poradni dermatologicznej, gdzie dolegliwością tą zajmują się doświadczeni lekarze.