REGULAMIN ORGANIZACYJNY 

Podmiot leczniczy, to: MEDICAL CLINIC PODHALE ANNA PRZYGODZKA-SZCZEPANIAK, MARIA PRZYGODZKA SPÓŁKA JAWNA

Zakłady lecznicze utworzone przez podmiot, to:

  • MEDICAL CLINIC PODHALE – Poradnie specjalistyczne
  • MEDICAL CLINIC PODHALE – Szpital

Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Podmiot leczniczy działa pod firmą Medical Clinic Podhale S.J.

  2. Medical Clinic Podhale S.J. zwana dalej MCP jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 160 z późn. zm.).

  3. Podstawą prowadzenia działalności Medical Clinic Podhale S.J. jest wpis do KRS – Krajowego Rejestru Sądowego: 0000796604

  4. MCP S.J. wykonuje działalność leczniczą w zakładach leczniczych:

  • MEDICAL CLINIC PODHALE S.J. – Poradnie specjalistyczne, ul. Nowotarska 294, 34-431 Waksmund

  • MEDICAL CLINIC PODHALE S.J.– Szpital, ul. Nowotarska 294, 34-431 Waksmund

§ 2

Medical Clinic Podhale S.J. jako podmiot leczniczy działa na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa w tym:

  1. Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 160 z późn. zm.).

  2. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 z późn. zm.).

  3. Innych obowiązujących aktów normatywnych z zakresu prawa ochrony zdrowia w szczególności ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1318 z późn. zm.).

  4. Wpisu do właściwego rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Małopolski pod nr 000000174262.

  5. Niniejszego regulaminu organizacyjnego.

§ 3

Regulamin organizacyjny Medical Clinic Podhale S.J. określa w szczególności:

  1. Cele i zadania MCP;

  2. Strukturę organizacyjną MCP;

  3. Rodzaj oraz zakres prowadzonej przez MCP działalności leczniczej;

  4. Miejsce udzielania świadczeń;

  5. Przebieg procesu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej;

  6. Organizację i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych MCP oraz zasady ich współdziałania w celu zapewnienia właściwej dostępności i jakości świadczeń zdrowotnych;

  7. Warunki współdziałania z innymi podmiotami prowadzącymi działalność leczniczą mającą na celu zapewnienie ciągłości i kompleksowości procesu leczenia;

  8. Wysokość opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej pacjentom;

  9. Organizację udzielania odpłatnych świadczeń zdrowotnych;

  10. Wysokość opłat za świadczenia inne niż finansowane ze środków publicznych;

  11. Sposób kierowania jednostkami i komórkami organizacyjnymi MCP.

  12. Prawa i obowiązki pacjenta.

  13. Skargi i wnioski.

  14. Obowiązki w przypadku śmierci pacjenta.

  15. Postanowienia końcowe.

Miejsce udzielania świadczeń

§ 4

  1. Medical Clinic Podhale S.J. udziela świadczeń zdrowotnych w pomieszczeniach zakładu leczniczego, pod adresem ul. Nowotarska 294, 34-431 Waksmund.

Cele i zadania podmiotu

§ 5

  1. Celem głównym Medical Clinic Podhale S.J. jest podejmowanie działań na rzecz ochrony i poprawy stanu zdrowia ludności poprzez organizowanie i prowadzenie działalności leczniczej, profilaktycznej, stałe podnoszenie poziomu świadczonych usług oraz propagowanie zachowań prozdrowotnych.

  2. Do zadań MCP należy udzielanie świadczeń zdrowotnych ze szczególnym uwzględnieniem świadczeń specjalistycznych w ramach specjalności reprezentowanych przez poszczególne komórki organizacyjne, w warunkach stacjonarnych.

Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych

§ 6

  1. Medical Clinic Podhale S.J. prowadzi działalność leczniczą w rodzaju:

    1. ambulatoryjne świadczenia zdrowotne,

    2. stacjonarne świadczenia zdrowotne szpitalne.

  2. Zakres świadczeń udzielanych przez Medical Clinic Podhale S.J. obejmuje:

    1. Stacjonarne świadczenia zdrowotne w zakresie:

  • chirurgii ogólnej
  • chirurgii naczyniowej
  • okulistyki
  • ortopedii i traumatologii narządu ruchu
  • chirurgii plastycznej
  • laryngologii
  • chirurgii dziecięcej

b. ambulatoryjną opiekę specjalistyczną w zakresie:

  • okulistyki
  • otolaryngologii
  • ortopedii i traumatologii narządu ruchu
  • preluksacji
  • kardiologii
  • urologii
  • ginekologii
  • chirurgii ogólnej
  • neurologii
  • reumatologii
  • dermatologii
  • endokrynologii
  • alergologii
  • onkologii
  • badań USG
  • prób wysiłkowych
  • hepatologii

Sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa podmiotu

§ 7

  1. Działalnością leczniczą MCP kieruje Kierownik – Anna Przygodzka-Szczepaniak

  2. Kierownik wykonuje wszystkie obowiązki i prawa, jakie na podmiot leczniczy nakładają powszechnie obowiązujące przepisy prawa, prowadzi sprawy oraz reprezentuje podmiot leczniczy na zewnątrz.

  3. Poszczególnymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi kierują odpowiednio kierownicy tych jednostek i komórek organizacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 6.

  4. Kierownicy jednostek organizacyjnych podlegają bezpośrednio nadzorowi Kierownika MCP, zaś kierownicy komórek organizacyjnych podlegają bezpośrednio nadzorowi kierownika właściwej jednostki organizacyjnej nadrzędnej.

  5. Do kompetencji kierowników poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych należy:

  1. organizacja pracy w kierowanej jednostce lub komórce,

  2. nadzór nad podległymi pracownikami jednostki lub komórki organizacyjnej,

  3. zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w kierowanej jednostce lub komórce,

  4. organizowanie współpracy pomiędzy poszczególnymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi,

  5. organizacja oraz nadzór nad prawidłowym prowadzeniem i przechowywaniem dokumentacji, w tym zwłaszcza medycznej,

  6. zapewnienie przestrzegania oraz wdrażanie do stosowania powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz przepisów wewnętrznych,

  7. wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika MCP.

  8. W przypadku niepowołania przez Kierownika MCP kierowników poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych, wykonuje on ich zadania samodzielnie lub za pośrednictwem upoważnionego pracownika.

  9. Podczas nieobecności Kierownika zastępuje go upoważniony przez niego pracownik bądź inna wskazana osoba.

Struktura organizacyjna

§ 8

  1. Strukturę organizacyjną podmiotu leczniczego – Medical Clinic Podhale S.J. -tworzą:

  1. Zakład leczniczy: MEDICAL CLINIC PODHALE S.J.. – Poradnie specjalistyczne

      1. Jednostka organizacyjna: MEDICAL CLINIC PODHALE- Poradnie specjalistyczne z komórkami:

        1. Poradnia Okulistyczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym

        2. Poradnia Ortopedyczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym

        3. Poradnia Preluksacyjna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym

        4. Poradnia Kardiologiczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym

        5. Poradnia Urologiczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym

        6. Poradnia Ginekologiczny wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym

        7. Poradnia Chirurgii Ogólnej a wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym

        8. Poradnia Laryngologiczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym

        9. Poradnia Neurologiczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym

        10. Poradnia Reumatologiczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym

        11. Poradnia Dermatologiczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym

        12. Poradnia Endokrynologiczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym

        13. Poradnia Alergologiczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym

        14. Poradnia Onkologiczna

        15. Pracownia USG

        16. Pracownia Prób Wysiłkowych

        17. Poradnia Hepatologiczna

  1. Zakład leczniczy: MEDICAL CLINIC PODHALE S.J

  2. Szpital

      1. Jednostka organizacyjna: MEDICAL CLINIC PODHALE- Szpital z komórkami:

        1. Oddział Chirurgii Jednego Dnia

        2. Izba Przyjęć

        3. Dział Farmacji Szpitalnej

        4. Blok Operacyjny

Organizacja i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładów leczniczych oraz warunki ich współdziałania

§ 9

  1. Do zadań komórek organizacyjnych wymienionych w § 8 należy wykonywanie świadczeń zdrowotnych w zakresie lecznictwa szpitalnego oraz ambulatoryjnego, a w szczególności:

  1. udzielanie porad lekarskich;

  2. udzielanie konsultacji lekarskich;

  3. przeprowadzania badań diagnostycznych.

  1. Do zadań Izby Przyjęć należy w szczególności objęcie pacjenta doraźną opieką pielęgniarską i lekarską stosownie do jego stanu, w tym wykonanie niezbędnych badań, rejestracja pacjentów zgłaszających się do szpitala, przyjęcie do szpitala i przekazanie do oddziału pacjenta zakwalifikowanego do hospitalizacji oraz udzielenie pomocy doraźnej pacjentom nie zakwalifikowanym do hospitalizacji.

  2. Do zadań Oddziału Chirurgii Jednego Dnia należy kompleksowa opieka nad pacjentem w szczególności diagnostyka i leczenie w zakresie chirurgii ogólnej, ortopedii i traumatologii narządu ruchu, chirurgii naczyniowej, chirurgii plastycznej, chirurgii dziecięcej, laryngologii i okulistyki.

  3. Do zadań poradni specjalistycznych należy w szczególności diagnostyka, leczenie i profilaktyka schorzeń, zgodnie z ich zakresem świadczeń określonym w części VIII kodu resortowego.

§ 10

  1. Poszczególne komórki organizacyjne MCP oraz osoby wykonujące pracę bądź świadczące usługi w ramach tych jednostek i komórek, obowiązane są do współdziałania dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu leczniczego pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym i administracyjno-gospodarczym.

  2. Za prawidłowe współdziałanie odpowiedzialny jest Kierownik bądź inne osoby wyznaczone przez Kierownika.

  3. Współdziałanie odbywa się z poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta.

Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych

§ 11

  1. MCP organizuje świadczenia zdrowotne udzielane w zakresie określonym w niniejszym regulaminie, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach i komórkach organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu, w sposób gwarantujący pacjentom najbardziej dogodną formę korzystania ze świadczeń.

  2. Rejestracja pacjentów odbywa się w każdej dostępnej formie, tj. osobiście, za pośrednictwem członków rodziny lub osób trzecich bądź telefonicznie, z wyznaczeniem dnia i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego – jak również za pośrednictwem mediów społecznościowych.

  3. MCP nie może odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia, ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia. W stanach nagłych świadczenia zdrowotne są udzielane niezwłocznie.

  4. Lekarze zatrudnieni w MCP kierują pacjentów na konsultacje specjalistyczne przez wystawienie skierowania zgodnie z warunkami określonymi w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz przez płatników.

  5. Lekarze zatrudnieni w MCP kierują pacjentów na leczenie szpitalne i inne niż szpitalne, realizowane w warunkach stacjonarnych i całodobowych, jeżeli cel leczenia nie może być osiągnięty ambulatoryjnie.

  6. Przyjęcie pacjentów zgłaszających się do Oddziału odbywa się Izbie Przyjęć na podstawie skierowania od lekarza lub bez skierowania w sytuacjach nagłych. Pacjenci przyjmowani są w trybie planowym i w trybie pilnym.

  7. Opuszczenia przez pacjenta oddziału, w tym także nieobecność spowodowana udzieleniem pacjentowi przepustki, powinny być uzgodnione z lekarzem prowadzącym i odnotowywane w dokumentacji medycznej. Wyjście pacjenta poza oddział bez zgody lekarza, jest równoznaczne z samowolnym opuszczeniem oddziału.

  8. Wypisanie pacjenta z oddziału następuje w przypadkach uzasadnionych medycznie, na żądanie pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego lub w innych przypadkach przewidzianych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa. O wypisaniu pacjenta z oddziału decyduje lekarz prowadzący.

§ 12

  1. W razie śmierci pacjenta w MCP ciałem i jego przechowywaniem zajmuje się Zakład Pogrzebowy w Nowym Targu, z którym podpisano stosowną umowę.

  2. Przechowywanie zwłok pacjenta przez czas dłuższy niż 72 godz. liczone od godziny jego śmierci, jest dopuszczalne w razie:

    1. gdy zwłoki nie mogą zostać wcześniej odebrane przez osoby lub instytucje uprawnione do ich pochowania,

    2. w związku ze zgonem zostało wszczęte dochodzenie albo śledztwo, a prokurator nie zezwolił na pochowanie zwłok,

    3. z innych ważnych przyczyn, za zgodą albo na wniosek osoby lub instytucji uprawnionej do pochowania zwłok pacjenta.

  3. Za przechowywanie zwłok pacjenta przez czas dłuższy niż 72 godz. liczone od godziny jego śmierci, osoby lub instytucje uprawnione do ich pochowania bądź podmioty, na zlecenie których przechowuje się zwłoki w związku z toczącym się postępowaniem karnym, ponoszą opłatę w wysokości określonej umową – 100zł/doba.

§ 13

Kierownik MCP może określić szczegółowe zasady, standardy postępowania i procedury wykonywane w poszczególnych jednostkach i komórkach organizacyjnych Medical Clinic Podhale S.J. w celu zapewnienia właściwego poziomu i jakości świadczeń zdrowotnych.

Regulamin organizacyjny Medical Clinic Podhale – warunki współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi

§ 14

  1. MCP w celu zapewnienia prawidłowości leczenia i pielęgnacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz tych pacjentów.

  2. MCP oraz osoby udzielające w jej imieniu świadczeń zdrowotnych, udzielają innym podmiotom wykonującym działalność leczniczą informacji związanych z pacjentem w przypadku gdy:

    1. pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy;

    2. zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta lub innych osób;

    3. zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o pacjencie, związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny, uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń;

    4. obowiązujące przepisy prawa tak stanowią.

  1. MCP udostępnia podmiotom wykonującym działalność leczniczą dokumentację medyczną pacjentów, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych.

  2. Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą odbywa się z poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta.

Prowadzenie dokumentacji medycznej oraz opłaty za jej udostępnianie

§ 15

  1. Medical Clinic Podhale S.J. prowadzi dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zapewnia ochronę i poufność danych zawartych w tej dokumentacji zgodnie z ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1318 z późn. zm.).

  2. Medical Clinic Podhale S.J. udostępnia dokumentację o której mowa w ust. 1:

      1. pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta;

      2. po śmierci pacjenta, prawo do wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia;

      3. podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;

      4. organom władzy publicznej, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i wojewódzkim, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru;

      5. podmiotom, o których mowa w art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia;

      6. ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;

      7. uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek;

      8. organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;

      9. podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów;

      10. zakładom ubezpieczeń, za zgodą pacjenta;

      11. komisjom lekarskim podległym ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, wojskowym komisjom lekarskim oraz komisjom lekarskim Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Agencji Wywiadu, podległym Szefom właściwych Agencji;

      12. lekarzowi, pielęgniarce lub położnej, w związku z prowadzeniem procedury oceniającej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia, w zakresie niezbędnym do jej przeprowadzenia;

      13. wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych w zakresie prowadzonego postępowania;

      14. spadkobiercom w zakresie prowadzonego postępowania przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych;

      15. osobom wykonującym czynności kontrolne na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, w zakresie niezbędnym do ich przeprowadzenia;

      16. innym osobom i podmiotom, uprawnionym na mocy powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

  3. Dokumentacja medyczna jest udostępniana do wglądu w siedzibie przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego Medical Clinic Podhale S.J. lub poprzez sporządzenie jej kserokopii, odpisów bądź wyciągów, w tym także na nośnikach elektronicznych.

  4. Za udostępnienie dokumentacji medycznej MCP nie pobiera opłaty.

Wysokość opłat oraz organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych odpłatnych

§ 16

  1. MCP udziela świadczeń zdrowotnych odpłatnie.

  2. Za udzielone świadczenia zdrowotne pacjenci wnoszą opłaty zgodnie z ustalonym cennikiem opłat udostępnionym na niniejszej stronie www (katalog cen) oraz w rejestracji medycznej w placówce. Wysokość opłat określa Załącznik nr 1 do Regulaminu organizacyjnego.

§ 17

  1. MCP nie może odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia i uzależnia jego udzielenie od uprzedniego uiszczenia opłaty.

§ 18

Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego został nadany przez jego Kierownika i wchodzi w życie z dniem podpisania.

Skargi lub wnioski – sposób postępowania.

  • Na każdym etapie udzielania świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do złożenia skargi / zażalenia na zachowanie lub czynności personelu. Skargi/zażalenia przyjmuje kierownik – Anna Przygodzka-Szczepaniak.

  • Skarga może być złożona ustnie lub pisemnie.

  • Skarga złożona w formie pisemnej powinna zawierać co najmniej:

  • imię, nazwisko i dokładny adres zamieszkania lub adres do korespondencji,

  • datę zdarzenia,

  • dane osoby, wobec której skierowane są zarzuty lub opis zdarzenia,

  • uzasadnienie stawianych w skardze zarzutów.

Na każdą skargę złożoną pisemnie należy udzielić pisemnej odpowiedzi w terminie nieprzekraczającym 14 dni.

 

Obowiązki zakładu w razie śmierci pacjenta

W razie śmierci pacjenta w placówce – powiadamiany jest lekarz, który:

  • dokonuje oględzin,

  • stwierdza zgon i jego przyczynę,

  • jeśli pacjent leczył się w tut. placówce – odnotowuje w historii choroby datę i dokładną godzinę zgonu pacjenta; wystawia również kartę zgonu.

W razie zgonu pacjenta niezwłocznie powiadamiana jest rodzina zmarłego.

Rodzina zmarłego decyduje o zawiadomieniu bądź przewiezieniu do wybranego zakładu pogrzebowego,

Przedmioty, które zmarły miał przy sobie, personel zakładu przekazuje za pokwitowaniem rodzinie.

W przypadku wątpliwości co do przyczyny zgonu kierownik zakładu lub lekarz stwierdzający zgon powiadamia prokuratora.

Postanowienia końcowe

Regulamin organizacyjny ustala podmiot leczniczy.

Regulamin niniejszy obowiązuje od dnia 01.08.2024 r. z późniejszymi zmianami.

Zmiany Regulaminu będą każdorazowo wprowadzane w formie pisemnej i podawane do wiadomości pracowników oraz pacjentów, jeśli zajdzie taka konieczność.

Każda aktualizacja lub zmiana regulaminu powoduje jego nowe wydanie, które jest opisane datą wydania i numerem wersji, i unieważnia obowiązywanie wersji poprzedniej.

Postanowienia regulaminu zostają podane do wiadomości wszystkich zatrudnionych w podmiocie leczniczym.

Regulamin określa stan prawny na dzień 01 sierpnia 2024 roku.