REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Podmiot leczniczy, to: MEDICAL CLINIC PODHALE ANNA PRZYGODZKA-SZCZEPANIAK, MARIA PRZYGODZKA SPÓŁKA JAWNA
Zakłady lecznicze utworzone przez podmiot, to:
- MEDICAL CLINIC PODHALE – Poradnie specjalistyczne
- MEDICAL CLINIC PODHALE – Szpital
Postanowienia ogólne
§ 1
-
Podmiot leczniczy działa pod firmą Medical Clinic Podhale S.J.
-
Medical Clinic Podhale S.J. zwana dalej MCP jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 160 z późn. zm.).
-
Podstawą prowadzenia działalności Medical Clinic Podhale S.J. jest wpis do KRS – Krajowego Rejestru Sądowego: 0000796604
-
MCP S.J. wykonuje działalność leczniczą w zakładach leczniczych:
-
MEDICAL CLINIC PODHALE S.J. – Poradnie specjalistyczne, ul. Nowotarska 294, 34-431 Waksmund
-
MEDICAL CLINIC PODHALE S.J.– Szpital, ul. Nowotarska 294, 34-431 Waksmund
§ 2
Medical Clinic Podhale S.J. jako podmiot leczniczy działa na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa w tym:
-
Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 160 z późn. zm.).
-
Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 z późn. zm.).
-
Innych obowiązujących aktów normatywnych z zakresu prawa ochrony zdrowia w szczególności ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1318 z późn. zm.).
-
Wpisu do właściwego rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Małopolski pod nr 000000174262.
-
Niniejszego regulaminu organizacyjnego.
§ 3
Regulamin organizacyjny Medical Clinic Podhale S.J. określa w szczególności:
-
Cele i zadania MCP;
-
Strukturę organizacyjną MCP;
-
Rodzaj oraz zakres prowadzonej przez MCP działalności leczniczej;
-
Miejsce udzielania świadczeń;
-
Przebieg procesu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej;
-
Organizację i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych MCP oraz zasady ich współdziałania w celu zapewnienia właściwej dostępności i jakości świadczeń zdrowotnych;
-
Warunki współdziałania z innymi podmiotami prowadzącymi działalność leczniczą mającą na celu zapewnienie ciągłości i kompleksowości procesu leczenia;
-
Wysokość opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej pacjentom;
-
Organizację udzielania odpłatnych świadczeń zdrowotnych;
-
Wysokość opłat za świadczenia inne niż finansowane ze środków publicznych;
-
Sposób kierowania jednostkami i komórkami organizacyjnymi MCP.
-
Prawa i obowiązki pacjenta.
-
Skargi i wnioski.
-
Obowiązki w przypadku śmierci pacjenta.
-
Postanowienia końcowe.
Miejsce udzielania świadczeń
§ 4
-
Medical Clinic Podhale S.J. udziela świadczeń zdrowotnych w pomieszczeniach zakładu leczniczego, pod adresem ul. Nowotarska 294, 34-431 Waksmund.
Cele i zadania podmiotu
§ 5
-
Celem głównym Medical Clinic Podhale S.J. jest podejmowanie działań na rzecz ochrony i poprawy stanu zdrowia ludności poprzez organizowanie i prowadzenie działalności leczniczej, profilaktycznej, stałe podnoszenie poziomu świadczonych usług oraz propagowanie zachowań prozdrowotnych.
-
Do zadań MCP należy udzielanie świadczeń zdrowotnych ze szczególnym uwzględnieniem świadczeń specjalistycznych w ramach specjalności reprezentowanych przez poszczególne komórki organizacyjne, w warunkach stacjonarnych.
Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
§ 6
-
Medical Clinic Podhale S.J. prowadzi działalność leczniczą w rodzaju:
-
ambulatoryjne świadczenia zdrowotne,
-
stacjonarne świadczenia zdrowotne szpitalne.
-
-
Zakres świadczeń udzielanych przez Medical Clinic Podhale S.J. obejmuje:
-
Stacjonarne świadczenia zdrowotne w zakresie:
-
- chirurgii ogólnej
- chirurgii naczyniowej
- okulistyki
- ortopedii i traumatologii narządu ruchu
- chirurgii plastycznej
- laryngologii
- chirurgii dziecięcej
b. ambulatoryjną opiekę specjalistyczną w zakresie:
- okulistyki
- otolaryngologii
- ortopedii i traumatologii narządu ruchu
- preluksacji
- kardiologii
- urologii
- ginekologii
- chirurgii ogólnej
- neurologii
- reumatologii
- dermatologii
- endokrynologii
- alergologii
- onkologii
- badań USG
- prób wysiłkowych
- hepatologii
Sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa podmiotu
§ 7
-
Działalnością leczniczą MCP kieruje Kierownik – Anna Przygodzka-Szczepaniak
-
Kierownik wykonuje wszystkie obowiązki i prawa, jakie na podmiot leczniczy nakładają powszechnie obowiązujące przepisy prawa, prowadzi sprawy oraz reprezentuje podmiot leczniczy na zewnątrz.
-
Poszczególnymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi kierują odpowiednio kierownicy tych jednostek i komórek organizacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 6.
-
Kierownicy jednostek organizacyjnych podlegają bezpośrednio nadzorowi Kierownika MCP, zaś kierownicy komórek organizacyjnych podlegają bezpośrednio nadzorowi kierownika właściwej jednostki organizacyjnej nadrzędnej.
-
Do kompetencji kierowników poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych należy:
-
organizacja pracy w kierowanej jednostce lub komórce,
-
nadzór nad podległymi pracownikami jednostki lub komórki organizacyjnej,
-
zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w kierowanej jednostce lub komórce,
-
organizowanie współpracy pomiędzy poszczególnymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi,
-
organizacja oraz nadzór nad prawidłowym prowadzeniem i przechowywaniem dokumentacji, w tym zwłaszcza medycznej,
-
zapewnienie przestrzegania oraz wdrażanie do stosowania powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz przepisów wewnętrznych,
-
wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika MCP.
-
W przypadku niepowołania przez Kierownika MCP kierowników poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych, wykonuje on ich zadania samodzielnie lub za pośrednictwem upoważnionego pracownika.
-
Podczas nieobecności Kierownika zastępuje go upoważniony przez niego pracownik bądź inna wskazana osoba.
Struktura organizacyjna
§ 8
-
Strukturę organizacyjną podmiotu leczniczego – Medical Clinic Podhale S.J. -tworzą:
-
Zakład leczniczy: MEDICAL CLINIC PODHALE S.J.. – Poradnie specjalistyczne
-
-
-
Jednostka organizacyjna: MEDICAL CLINIC PODHALE- Poradnie specjalistyczne z komórkami:
-
Poradnia Okulistyczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym
-
Poradnia Ortopedyczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym
-
Poradnia Preluksacyjna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym
-
Poradnia Kardiologiczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym
-
Poradnia Urologiczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym
-
Poradnia Ginekologiczny wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym
-
Poradnia Chirurgii Ogólnej a wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym
-
Poradnia Laryngologiczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym
-
Poradnia Neurologiczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym
-
Poradnia Reumatologiczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym
-
Poradnia Dermatologiczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym
-
Poradnia Endokrynologiczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym
-
Poradnia Alergologiczna wraz z Gabinetem Diagnostyczno-Zabiegowym
-
Poradnia Onkologiczna
-
Pracownia USG
-
Pracownia Prób Wysiłkowych
-
Poradnia Hepatologiczna
-
-
-
-
Zakład leczniczy: MEDICAL CLINIC PODHALE S.J
-
– Szpital
-
-
-
Jednostka organizacyjna: MEDICAL CLINIC PODHALE- Szpital z komórkami:
-
Oddział Chirurgii Jednego Dnia
-
Izba Przyjęć
-
Dział Farmacji Szpitalnej
-
Blok Operacyjny
-
-
-
Organizacja i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładów leczniczych oraz warunki ich współdziałania
§ 9
-
Do zadań komórek organizacyjnych wymienionych w § 8 należy wykonywanie świadczeń zdrowotnych w zakresie lecznictwa szpitalnego oraz ambulatoryjnego, a w szczególności:
-
udzielanie porad lekarskich;
-
udzielanie konsultacji lekarskich;
-
przeprowadzania badań diagnostycznych.
-
Do zadań Izby Przyjęć należy w szczególności objęcie pacjenta doraźną opieką pielęgniarską i lekarską stosownie do jego stanu, w tym wykonanie niezbędnych badań, rejestracja pacjentów zgłaszających się do szpitala, przyjęcie do szpitala i przekazanie do oddziału pacjenta zakwalifikowanego do hospitalizacji oraz udzielenie pomocy doraźnej pacjentom nie zakwalifikowanym do hospitalizacji.
-
Do zadań Oddziału Chirurgii Jednego Dnia należy kompleksowa opieka nad pacjentem w szczególności diagnostyka i leczenie w zakresie chirurgii ogólnej, ortopedii i traumatologii narządu ruchu, chirurgii naczyniowej, chirurgii plastycznej, chirurgii dziecięcej, laryngologii i okulistyki.
-
Do zadań poradni specjalistycznych należy w szczególności diagnostyka, leczenie i profilaktyka schorzeń, zgodnie z ich zakresem świadczeń określonym w części VIII kodu resortowego.
§ 10
-
Poszczególne komórki organizacyjne MCP oraz osoby wykonujące pracę bądź świadczące usługi w ramach tych jednostek i komórek, obowiązane są do współdziałania dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu leczniczego pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym i administracyjno-gospodarczym.
-
Za prawidłowe współdziałanie odpowiedzialny jest Kierownik bądź inne osoby wyznaczone przez Kierownika.
-
Współdziałanie odbywa się z poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta.
Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
§ 11
-
MCP organizuje świadczenia zdrowotne udzielane w zakresie określonym w niniejszym regulaminie, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń w jednostkach i komórkach organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu, w sposób gwarantujący pacjentom najbardziej dogodną formę korzystania ze świadczeń.
-
Rejestracja pacjentów odbywa się w każdej dostępnej formie, tj. osobiście, za pośrednictwem członków rodziny lub osób trzecich bądź telefonicznie, z wyznaczeniem dnia i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego – jak również za pośrednictwem mediów społecznościowych.
-
MCP nie może odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia, ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia. W stanach nagłych świadczenia zdrowotne są udzielane niezwłocznie.
-
Lekarze zatrudnieni w MCP kierują pacjentów na konsultacje specjalistyczne przez wystawienie skierowania zgodnie z warunkami określonymi w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz przez płatników.
-
Lekarze zatrudnieni w MCP kierują pacjentów na leczenie szpitalne i inne niż szpitalne, realizowane w warunkach stacjonarnych i całodobowych, jeżeli cel leczenia nie może być osiągnięty ambulatoryjnie.
-
Przyjęcie pacjentów zgłaszających się do Oddziału odbywa się Izbie Przyjęć na podstawie skierowania od lekarza lub bez skierowania w sytuacjach nagłych. Pacjenci przyjmowani są w trybie planowym i w trybie pilnym.
-
Opuszczenia przez pacjenta oddziału, w tym także nieobecność spowodowana udzieleniem pacjentowi przepustki, powinny być uzgodnione z lekarzem prowadzącym i odnotowywane w dokumentacji medycznej. Wyjście pacjenta poza oddział bez zgody lekarza, jest równoznaczne z samowolnym opuszczeniem oddziału.
-
Wypisanie pacjenta z oddziału następuje w przypadkach uzasadnionych medycznie, na żądanie pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego lub w innych przypadkach przewidzianych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa. O wypisaniu pacjenta z oddziału decyduje lekarz prowadzący.
§ 12
-
W razie śmierci pacjenta w MCP ciałem i jego przechowywaniem zajmuje się Zakład Pogrzebowy w Nowym Targu, z którym podpisano stosowną umowę.
-
Przechowywanie zwłok pacjenta przez czas dłuższy niż 72 godz. liczone od godziny jego śmierci, jest dopuszczalne w razie:
-
gdy zwłoki nie mogą zostać wcześniej odebrane przez osoby lub instytucje uprawnione do ich pochowania,
-
w związku ze zgonem zostało wszczęte dochodzenie albo śledztwo, a prokurator nie zezwolił na pochowanie zwłok,
-
z innych ważnych przyczyn, za zgodą albo na wniosek osoby lub instytucji uprawnionej do pochowania zwłok pacjenta.
-
-
Za przechowywanie zwłok pacjenta przez czas dłuższy niż 72 godz. liczone od godziny jego śmierci, osoby lub instytucje uprawnione do ich pochowania bądź podmioty, na zlecenie których przechowuje się zwłoki w związku z toczącym się postępowaniem karnym, ponoszą opłatę w wysokości określonej umową – 100zł/doba.
§ 13
Kierownik MCP może określić szczegółowe zasady, standardy postępowania i procedury wykonywane w poszczególnych jednostkach i komórkach organizacyjnych Medical Clinic Podhale S.J. w celu zapewnienia właściwego poziomu i jakości świadczeń zdrowotnych.
Regulamin organizacyjny Medical Clinic Podhale – warunki współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi
§ 14
-
MCP w celu zapewnienia prawidłowości leczenia i pielęgnacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz tych pacjentów.
-
MCP oraz osoby udzielające w jej imieniu świadczeń zdrowotnych, udzielają innym podmiotom wykonującym działalność leczniczą informacji związanych z pacjentem w przypadku gdy:
-
-
pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy;
-
zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta lub innych osób;
-
zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o pacjencie, związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny, uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń;
-
obowiązujące przepisy prawa tak stanowią.
-
-
MCP udostępnia podmiotom wykonującym działalność leczniczą dokumentację medyczną pacjentów, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych.
-
Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą odbywa się z poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta.
Prowadzenie dokumentacji medycznej oraz opłaty za jej udostępnianie
§ 15
-
Medical Clinic Podhale S.J. prowadzi dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zapewnia ochronę i poufność danych zawartych w tej dokumentacji zgodnie z ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1318 z późn. zm.).
-
Medical Clinic Podhale S.J. udostępnia dokumentację o której mowa w ust. 1:
-
-
pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta;
-
po śmierci pacjenta, prawo do wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia;
-
podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
-
organom władzy publicznej, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i wojewódzkim, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru;
-
podmiotom, o których mowa w art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia;
-
ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
-
uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek;
-
organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
-
podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów;
-
zakładom ubezpieczeń, za zgodą pacjenta;
-
komisjom lekarskim podległym ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, wojskowym komisjom lekarskim oraz komisjom lekarskim Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Agencji Wywiadu, podległym Szefom właściwych Agencji;
-
lekarzowi, pielęgniarce lub położnej, w związku z prowadzeniem procedury oceniającej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia, w zakresie niezbędnym do jej przeprowadzenia;
-
wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych w zakresie prowadzonego postępowania;
-
spadkobiercom w zakresie prowadzonego postępowania przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych;
-
osobom wykonującym czynności kontrolne na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, w zakresie niezbędnym do ich przeprowadzenia;
-
innym osobom i podmiotom, uprawnionym na mocy powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
-
-
-
Dokumentacja medyczna jest udostępniana do wglądu w siedzibie przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego Medical Clinic Podhale S.J. lub poprzez sporządzenie jej kserokopii, odpisów bądź wyciągów, w tym także na nośnikach elektronicznych.
-
Za udostępnienie dokumentacji medycznej MCP nie pobiera opłaty.
Wysokość opłat oraz organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych odpłatnych
§ 16
-
MCP udziela świadczeń zdrowotnych odpłatnie.
-
Za udzielone świadczenia zdrowotne pacjenci wnoszą opłaty zgodnie z ustalonym cennikiem opłat udostępnionym na niniejszej stronie www (katalog cen) oraz w rejestracji medycznej w placówce. Wysokość opłat określa Załącznik nr 1 do Regulaminu organizacyjnego.
§ 17
-
MCP nie może odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia i uzależnia jego udzielenie od uprzedniego uiszczenia opłaty.
§ 18
Regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego został nadany przez jego Kierownika i wchodzi w życie z dniem podpisania.
Skargi lub wnioski – sposób postępowania.
-
Na każdym etapie udzielania świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do złożenia skargi / zażalenia na zachowanie lub czynności personelu. Skargi/zażalenia przyjmuje kierownik – Anna Przygodzka-Szczepaniak.
-
Skarga może być złożona ustnie lub pisemnie.
-
Skarga złożona w formie pisemnej powinna zawierać co najmniej:
-
imię, nazwisko i dokładny adres zamieszkania lub adres do korespondencji,
-
datę zdarzenia,
-
dane osoby, wobec której skierowane są zarzuty lub opis zdarzenia,
-
uzasadnienie stawianych w skardze zarzutów.
Na każdą skargę złożoną pisemnie należy udzielić pisemnej odpowiedzi w terminie nieprzekraczającym 14 dni.
Obowiązki zakładu w razie śmierci pacjenta
W razie śmierci pacjenta w placówce – powiadamiany jest lekarz, który:
-
dokonuje oględzin,
-
stwierdza zgon i jego przyczynę,
-
jeśli pacjent leczył się w tut. placówce – odnotowuje w historii choroby datę i dokładną godzinę zgonu pacjenta; wystawia również kartę zgonu.
W razie zgonu pacjenta niezwłocznie powiadamiana jest rodzina zmarłego.
Rodzina zmarłego decyduje o zawiadomieniu bądź przewiezieniu do wybranego zakładu pogrzebowego,
Przedmioty, które zmarły miał przy sobie, personel zakładu przekazuje za pokwitowaniem rodzinie.
W przypadku wątpliwości co do przyczyny zgonu kierownik zakładu lub lekarz stwierdzający zgon powiadamia prokuratora.
Postanowienia końcowe
Regulamin organizacyjny ustala podmiot leczniczy.
Regulamin niniejszy obowiązuje od dnia 01.08.2024 r. z późniejszymi zmianami.
Zmiany Regulaminu będą każdorazowo wprowadzane w formie pisemnej i podawane do wiadomości pracowników oraz pacjentów, jeśli zajdzie taka konieczność.
Każda aktualizacja lub zmiana regulaminu powoduje jego nowe wydanie, które jest opisane datą wydania i numerem wersji, i unieważnia obowiązywanie wersji poprzedniej.
Postanowienia regulaminu zostają podane do wiadomości wszystkich zatrudnionych w podmiocie leczniczym.
Regulamin określa stan prawny na dzień 01 sierpnia 2024 roku.