Artroskopia stawu kolanowego

Artroskopia stawu kolanowego to bezpieczna technika operacyjna, dzięki której możliwe jest penetrowanie stawu bez jego inwazyjnego otwarcia. Pozwala to na precyzyjne zdiagnozowanie schorzenia oraz jego zaopatrzenie. Wykonywana jest szczególnie w przypadku uszkodzenia więzadeł krzyżowych czy leczeniu uszkodzeń chrząstki oraz łąkotek.

Inne zabiegi artroskopowe

W Medical Clinic Podhale metodą artroskopową wykonuje się następujące zabiegi

• resekcję łąkotki,
  • leczenie mikrozłamań,
  • synowektomię,
  • usuwanie ciał wolnych,
  • naprawę łąkotki z implantem,
  • rekonstrukcję więzadła krzyżowego przedniego – ACL,
  • rekonstrukcję więzadła krzyżowego tylnego – PCL,
  • rekonstrukcję kompleksu tylno-bocznego,
  • rekonstrukcję więzadła pobocznego piszczelowego – MCL.

Kwalifikacja do zabiegu

Artroskopia stawu kolanowego to zabieg planowany po uprzedniej szczegółowej diagnostyce, której dokonują najlepsi specjaliści ortopedii Poradni ortopedycznej naszej kliniki. Podczas konsultacji lekarz wyjaśnia Pacjentowi, jak powinien przygotować się do zabiegu oraz omawia pokrótce jego przebieg.

Przeciwwskazania

Wśród przeciwwskazań do wykonania zabiegu można wymienić następujące problemy zdrowotne Pacjenta:

• nieuregulowane nadciśnienie tętnicze,
  • cukrzycę,
  • ograniczoną ruchomość stawu,
  • zapalenie tkanek wokół stawów,
  • chorobę niedokrwienną serca,
  • niedoleczone infekcje.

Przygotowanie do zabiegu

Pacjent powinien kierować się zaleceniami lekarza oraz wykonać wskazane przez niego podstawowe badania, takie jak:

• EKG,
  • grupa krwi,
  • morfologia,
  • elektrolity,
  • poziom cukru,
  • próby wątrobowe,
  • układ krzepnięcia,
  • analiza moczu.
Bezwzględnie wymagane jest „ważne” szczepienie WZW B.

Przebieg zabiegu

Zabieg najczęściej wykonuje się znieczuleniu ogólnym. Polega on na wprowadzeniu do stawu kolanowego (przez około centymetrowe nacięcie) mikrokamery, dzięki której lekarz ma możliwość oceny i dokładnego obejrzenia jego elementów. Drugim dostępem (również centymetrowym) wprowadzane są mikronarzędzia artroskopowe umożliwiające naprawę występujących uszkodzeń.

Zalecenia pozabiegowe

Pacjent powinien przede wszystkim postępować zgodnie z zaleceniami lekarza. W większości przypadków kolano nie wymaga unieruchomienia – a zabieg nie wymaga pobytu szpitalnego – po kilku godzinach można wrócić do domu.

Rekonwalescencja jest szybsza niż przy tradycyjnym zabiegu operacyjnym. Na ogół zalecane jest odciążenie stawu przez kilka dni poprzez zastosowanie kul, stosowanie zimnych okładów i leków przeciwbólowych oraz unoszenie kończyny podczas spoczynku.

Po wskazanym przez lekarza czasie można wprowadzić ćwiczenia rehabilitacyjne – takie jak unoszenie wyprostowanej kończyny w pozycji leżącej, wzmacnianie mięśnia czworogłowego uda czy napinanie łydek. Następnie stopniowo odtwarza się pełną ruchomość stawu. Zazwyczaj pełna sprawność następuje po około 6 tygodniach od zabiegu.

Zapraszamy serdecznie do Poradni ortopedycznej naszej kliniki, gdzie kwalifikację do zabiegu przeprowadzają doświadczeni specjaliści. Kontakt: 19 264 40 00