Korekcja łokcia tenisisty

Korekcja łokcia tenisisty to zabieg operacyjny, którego celem jest uwolnienie mięśni prostowników objętych procesem degeneracyjnym. Łokciem tenisisty nazywa się potocznie zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej ze względu na to, że jest problemem zdrowotnym często dotykającym sportowców. Jest to schorzenie degeneracyjne, związane najczęściej z długotrwałym i cyklicznym przeciążaniem mięśni i stawu. Wiąże się z silnymi dolegliwościami bólowymi, występującymi w obrębie zewnętrznej okolicy przedramienia i łokcia. Właśnie tam znajduje się przyczep początkowy prostowników. Ich nadwyrężenie skutkuje początkowo delikatnym, a z czasem coraz mocniejszym bólem.

Objawy łokcia tenisisty

Ból okolicy bocznego przedziału stawu łokciowego to podstawowy objaw tego schorzenia. Charakteryzuje się nasileniem przy dotyku oraz przy wykonywaniu specyficznych ruchów. Na przykład chwytania i dźwigania, zaciśnięcia albo otwarcia dłoni, skrętnych ruchów nadgarstka – przy odkręcaniu kranu czy przekręcaniu klamki. Dolegliwości bólowe zazwyczaj promieniują w kierunku nadgarstka (po zewnętrznej stronie przedramienia) oraz dwóch ostatnich palców ręki, a mięśnie ulegają silnemu napięciu.

Leczenie zachowawcze

W ramach leczenia zachowawczego lekarz zaleca przede wszystkim modyfikację aktywności fizycznej. Chodzi o unikanie zwłaszcza tych czynności, które przysparzają Pacjentowi bólu. Dodatkową rekomendacją jest wdrożenie terapii rozluźniającej mięśnie oraz wykonywanie ćwiczeń rozciągających poleconych przez doświadczonego fizjoterapeutę. Pomocne mogą być także zabiegi z użyciem fali uderzeniowej oraz akupunktura. Skutecznie stosowaną metodą jest również ostrzykiwanie bolesnego miejsca osoczem bogatopłytkowym (PRP), które uprzednio odwirowuje się z krwi Pacjenta.

Leczenie operacyjne

W przypadku gdy metody zachowawcze nie przynoszą spodziewanej poprawy (dolegliwości bólowe się nie zmniejszają i nie poprawia się funkcjonalność łokcia) wskazane jest operowanie. Operacja ma na celu tzw. uwolnienie mięśni prostowników, które zostały objęte procesem degeneracyjnym. Po konsultacji lekarskiej i wykonaniu niezbędnych badań – umożliwiających dopuszczenie Pacjenta do zabiegu, ustala się jego termin.

Przebieg zabiegu

Korekcję łokcia tenisisty przeprowadza się w narkozie lub znieczuleniu przewodowym (w tym celu lekarz wyłącza choremu przewodnictwo nerwowe poniżej pachy). Chirurg nakłada na rękę opaskę uciskową zapobiegającą nadmiernemu krwawieniu, a następnie wykonuje niewielkie (ok 4 cm) cięcie w okolicy nadkłykcia bocznego i przecina powięź oraz torebkę stawową. W ten sposób dochodzi do wyeksponowania zajętych procesem degeneracyjnym mięśni. W dalszej kolejności lekarz wycina zniszczony fragment ścięgna, przecina je, albo wydłuża z użyciem specjalistycznych kotwic. Jednocześnie usuwa zwapnienia i zmiany zwyrodnieniowe, a na koniec zszywa po kolei wszystkie tkanki.

Metoda Nirschla

Istnieje jeszcze jedna technika operacyjna – tak zwana metoda wg Nirschla, polegająca na wykonaniu małego nacięcia (1,5 cm) – kolejno: skóry, tkanek podskórnych oraz przegrody międzymięśniowej nad nadkłykciem. Pozwala to na jego pełne uwidocznienie i ułatwia do niego dostęp. Następnie lekarz odseparowuje od kości i wycina zdegenerowany fragment przyczepu mięśnia prostownika promieniowego krótkiego. W miejscu odsłoniętego przyczepu wykonuje kilka (zazwyczaj od 4 do 5) nawierceń kości, co ma na celu poprawę ukrwienia w miejscu ubytku mięśnia oraz przyspieszenie regeneracji ścięgna i przyspieszenie procesu gojenia. Ostatnim krokiem jest oczyszczenie tkanek oraz ich zszycie.

Po zabiegu

Okres rekonwalescencji to około 3 miesiące. Zazwyczaj po tym czasie Pacjent wraca do normalnego funkcjonowania. Natomiast osoby uprawiające sport, wymagające nie tylko odzyskania sprawności ręki, ale również jej siły, zazwyczaj mogą wrócić do treningów po okresie półrocznym (od 4 do 6 miesięcy).

Zapraszamy serdecznie do Poradni chirurgii ręki naszej kliniki, gdzie operacje przeprowadza wybitna postać medycyny – lek. med. Paweł Zejler: 18 264 40 00.