Korekcja palca trzaskającego

Korekcja palca trzaskającego to leczenie operacyjne dolegliwości, która stopniowo upośledza funkcję dłoni. Palec trzaskający to kolokwialna nazwa stosowana na określenie zakleszczającego zapalenia ścięgna. Wiąże się ze specyficznym dźwiękiem towarzyszącym zginaniu i prostowaniu palca, który uległ procesowi chorobowemu oraz poczuciem braku płynności ruchu.

Ścięgna mięśni zginaczy palców powinny płynnie się poruszać w pochewkach ścięgnistych podczas ruchu zginającego i prostującego dzięki wytwarzanemu przez pochewkę płynowi. W przypadku między innymi zaburzenia wytwarzania tego płynu pojawia się stan zapalny związany z tarciem ścięgna o osłonkę, w której się znajduje.

Osoba, u której wystąpiła dolegliwość zwana palcem trzaskającym odczuwa niemożność swobodnego ruchu i wyprostowania palca. Zgina się on i prostuje po pokonaniu oporu, który odczuwany jest przez Pacjenta jako trzask lub specyficzne kliknięcie. Zajęty procesem zapalnym palec może sztywnieć, boleć oraz puchnąć. W konsekwencji proces ten może doprowadzić do trwałego zwłóknienia tkanek. Skutkuje to niemieszczeniem się ścięgna w pochewce i pojawieniem się zgrubienia.

Leczenie operacyjne

Korekcja palca trzaskającego to leczenie operacyjne zaczynające się od założenia na ramię specjalnej opaski uciskowej. Wstrzymuje ona przepływ krwi w całej kończynie, zmniejszając krwawienie i ułatwiając przebieg zabiegu. Następnie lekarz dokonuje cięcia uzależnionego od miejsca wystąpienia zgrubienia. Tak aby wyeksponować ścięgno i pochewkę ścięgnistą, a następnie przeciąć i oczyścić zwłókniałe tkanki.

Dodatkowo – jeśli cięcie zostaje wykonane w bruździe poprzecznej dłoni (przy podstawie zajętego procesem chorobowym palca) lub w bruździe zgięcia kciuka – poszerza przestrzeń wokół ścięgna i odbarcza ucisk. Jeśli cięcie wykonane jest na promieniowej okolicy nadgarstka: poszerza średnicę pierścienia pochewki, odtwarzając go. Następnie rana jest zszywana i zabezpieczana opatrunkiem.

Po operacji

Przez kilka dni po zabiegu chirurgicznym Pacjent może odczuwać drętwienie palców oraz ból. W związku z tym możliwa może być konieczność zastosowania przepisanych przez chirurga leków przeciwbólowych. Zarówno dłoń, jak i cała kończyna mogą ulec obrzękowi związanemu z zastojem krążenia limfatycznego i żylnego. W przypadku prawidłowego gojenia rany lekarz zdejmuje szwy ok 10 dni po operacji.

Zalecenia pooperacyjne

Warunkiem uzyskania pożądanego efektu zabiegu chirurgicznego jest stosowanie się do zaleceń lekarza, wśród których można wymienić:

• noszenie ręki na temblaku (przez kilka dni), co powoduje zmniejszenie obrzęku dłoni i zniwelowanie dolegliwości bólowych,
  • układanie ręki na poduszce podczas leżenia,
  • zmianę opatrunku stosownie do zaleceń chirurga,
  • wdrożenie ćwiczeń poddanego operacji palca (na ile pozwala na to opatrunek – drugi dzień po operacji), co zmniejsza sztywność i obrzęk,
  • oszczędzanie ręki przez minimum 1,5 miesiąca – w tym niewykonywanie czynności, które wymagają użycia silnego chwytu, podnoszenia ciężkich przedmiotów itp.).

Korekcja palca trzaskającego to zabieg wykonywany w Centrum chirurgii ręki naszej kliniki – przez doświadczonego specjalistę: lek. med. Pawła Zejlera, współtwórcę Europejskiego Centrum Chirurgii Ręki, z którym podjęliśmy współpracę. Zapraszamy serdecznie na konsultacje Pana doktora.