Laparoskopia

Okres absencji seksualnej
2-3 tygodnie

Laparoskopia

Laparoskopia ginekologiczna to operacja chirurgiczna umożliwiająca zbadanie narządów jamy brzusznej za pomocą laparoskopu (urządzenia zaopatrzonego w nowoczesny system optyczny) i zdiagnozowanie wielu trudnych do rozpoznania chorób. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości lekarz od razu wykonuje stosowny zabieg. Obecnie jest to podstawowa technika diagnostyczno-zabiegowa w ginekologii, przeprowadzana w znieczuleniu ogólnym.

Zalety laparoskopii

Laparoskopia umożliwia dokonanie zabiegu bez konieczności rozległego rozcinania powłok brzusznych. Tym samym jest mniej inwazyjna niż standardowa operacja – dzięki temu blizny po zabiegu są prawie niewidoczne i znacznie skraca czas rekonwalescencji. Najważniejsze jest jednak to, że dzięki laparoskopii możliwe jest rozpoznanie schorzeń trudnych do zdiagnozowania przy pomocy innych metod.

Wskazania

Wśród wskazań do wykonania zabiegu laparoskopii ginekologicznej można wymienić wskazania diagnostyczne oraz lecznicze.

Wskazania ginekologiczne

Wskazaniem diagnostycznym jest z pierwszej grupy jest diagnostyka niepłodności. Jeśli w pierwszej kolejności zostały wykluczone inne przyczyny tego problemu (zaburzenia endokrynologiczne, choroby genetyczne), laparoskopia staje się przydatnym narzędziem do oceny budowy, położenia i drożności jajowodów, a także lokalizacji ewentualnych zrostów.

Wskazania bólowe

Drugim co do częstości wskazaniem do wdrożenia tej procedury jest diagnostyka bólów w miednicy. Również i w tym przypadku wykonanie laparoskopii poprzedza diagnostyka innego typu (wywiad, badanie fizykalne, badania krwi, moczu, badania obrazowe), jeśli jednak nie uda się odnaleźć przyczyny dolegliwości należy skorzystać właśnie z endoskopowego przeszukania jamy brzusznej w kierunku obecności patologii. Metoda ta służy również do leczenia mięśniaków macicy i niektórych zmian nowotworowych.

Przed zabiegiem

Zabieg poprzedza konsultacja w Poradni Ginekologicznej Medical Clinic Podhale. Przed zabiegiem pacjentka musi wykonać dodatkowe badania:

• grupa krwi,
  • morfologia,
  • wskaźniki krzepnięcia (APTT i INR),
  • kreatynina,
  • poziom glukozy,
  • elektrolity (Na, K),
  • badanie ogólne moczu,
  • szczepienie p/WZW B.

Przebieg zabiegu

Przed wykonaniem badania jama brzuszna zostaje wypełniona dwutlenkiem węgla, którego rolą jest uniesienie powłoki i rozepchnięcie jelit. Następnie lekarz wprowadza przez niewielkie nacięcie w pępku laparoskop – urządzenie zaopatrzone w metalową tulejkę, wewnątrz której umieszczony jest specjalistyczny zestaw optyczny. Umożliwia on obejrzenie wnętrza jamy brzusznej w powiększeniu oraz zoperowanie organów wewnętrznych, jeśli zachodzi taka konieczność.

Chirurg wykonuje minimalne nacięcia (5–12 mm, zazwyczaj nad spojeniem łonowym) i wprowadza przez nie narzędzia operacyjne. Po zakończeniu operacji zszywa nacięcia i wybudza pacjentkę ze znieczulenia.

Zapraszamy serdecznie do Poradni ginekologicznej naszej kliniki, gdzie zabiegi laparoskopowe wykonują doświadczeni specjaliści: 18 264 40 00

Przeciwwskazania

Skazy naczyniowe, zaburzenia krzepliwości krwi, nieregulowane nadciśnienie tętnicze, nieregulowana cukrzyca, zapalenie otrzewnej, niedrożność jelit, przepuklina brzuszna.