Laparotomia

Okres absencji seksualnej
4 tygodnie

Laparotomia

W ginekologii operacje wykonuje się przez pochwę lub przez otwarcie jamy brzusznej (cięcie skóry), zwane inaczej laparotomią. W zależności od zakresu operacji otwarcie jamy brzusznej wykonuje się przez podłużne cięcie w linii środkowej ciała lub poprzeczne (nadłonowe), które jednak nie zawsze można zastosować. Cięcie proste konieczne jest na przykład w przypadku podejrzenia nowotworu narządu rodnego, znacznej otyłości czy mięśniaków olbrzymich.

Usunięcie macicy drogą brzuszną

Wskazaniem do wykonania zabiegu usunięcia macicy drogą laparotomii jest m.in.:

• przewlekły ból w miednicy spowodowany endometriozą,
  • przewlekły stan zapalny w obrębie miednicy,
  • występowanie mięśniaków macicy z krwawieniami z dróg rodnych,
  • występowanie łagodnych zmian w obrębie macicy po okresie menopauzalnym.

Zabieg wycięcia macicy bywa połączony (w uzasadnionych przypadkach) z usunięciem tzw. przydatków, czyli jajników i jajowodów oraz otaczających ich tkanek. Ich usunięcie zapobiega powstaniu nowotworów jajnika oraz tkanek bliznowatych (zrostów), będących przyczyną występowania u pacjentek przewlekłego bólu w miednicy. Do szycia skóry stosowany jest zwykle wchłanialny szew śródskórny.

Radykalne usunięcie macicy wraz z przydatkami, które produkują żeńskie hormony płciowe, estrogeny i progesteron, stosuje się w przypadku występowania raka szyjki macicy, raka jajnika, raka trzonu macicy. Po operacji konieczne jest wdrożenie u pacjentki hormonalnej terapii zastępczej.

Zalecenia przedoperacyjne

Operację poprzedza wizyta konsultacyjna w Poradni Ginekologicznej. Przed zabiegiem należy wykonać następujące badania.

• grupa krwi,
  • morfologia pełna z rozmazem,
  • badanie ogólne moczu, koagulogram,
  • EKG – po 40 roku życia,