Osocze bogatopłytkowe PRP w ortopedii

Osocze bogatopłytkowe – czyli PRP (Platelet Rich Plasma) – jest preparatem pozyskiwanym z własnej krwi Pacjenta za pomocą metody separacji komórkowej. Pobranie krwi następuje w warunkach ambulatoryjnych. Następnie krew trafia do sterylnych pojemników oraz specjalistycznej wirówki. W wyniku odwirowania zostaje ona rozdzielona na krwinki czerwone, osocze ubogopłytkowe oraz – najcenniejsze w medycynie – osocze bogatopłytkowe mające zastosowanie w terapii wielu (nie tylko ortopedycznych) schorzeń. Aplikuje się je Pacjentowi za pomocą iniekcji wykonanej w obrębie poddawanego terapii miejsca na ciele.

W ortopedii PRP wykorzystuje się do regeneracji tkanek miękkich, takich jak mięśnie, ścięgna czy więzadła oraz tkanki kostnej. Dzięki swoim właściwościom (uwalniania przez aktywowane trombocyty tzw. czynników wzrostu) osocze stymuluje replikację komórkową. Tym samym, ma ono działanie naczyniotwórcze oraz wspomaga i intensyfikuje procesy metaboliczne i różnicowania komórkowego.

Zastosowanie w ortopedii

W przypadku zastosowania osocza bogatopłytkowego w ortopedii – wykorzystuje się je we wspomaganiu opóźnionego zrostu kostnego, trudno gojących się ran oraz takich schorzeń, urazów i problemów zwyrodnieniowych jak:

• zespół łokcia tenisisty i golfisty,
  • zapalenie lub uszkodzenie ścięgna Achillesa,
  • zapalenie powięzi podeszwowej,
  • kolano skoczka,
  • uszkodzenia łąkotkowe,
  • uszkodzenia stożka rotatorów,
  • uszkodzenia chrząstki stawowej,
  • uszkodzenia więzadeł krzyżowych.

Działanie PRP

Osocze bogatopłytkowe ma zdolności do przyspieszania gojenia tkanek miękkich oraz kości, poprawy regeneracji tkankowej, redukcji opuchlizny oraz ryzyka wystąpienia infekcji. Dodatkowo skraca okres rekonwalescencji po zabiegach ortopedycznych.

Procedura podania osocza bogatopłytkowego

Po pobraniu od Pacjenta krwi żylnej, której ilość uzależnia się od skali danego schorzenia, preparat trafia do wirówki wyposażonej w specjalny system filtrów. Po około 15 minutach wyselekcjonowana frakcja osocza bogatopłytkowego trafia do strzykawki. Następnie lekarz podaje je Pacjentowi za pomocą iniekcji dokonywanej w znieczuleniu miejscowym. Proces rekonwalescencji uzależniony jest od rodzaju i zaawansowania schorzenia.

Zapraszamy serdecznie do Poradni ortopedycznej naszej kliniki, gdzie o Państwa zdrowie zadbają najlepsi specjaliści ortopedii: 18 264 40 00