Terapia stożka rogówki

Terapia stożka rogówki opiera się na wzmacnianiu włókien kolagenowych tej części oka. Rogówka to przezroczysta, przednia część o kształcie kopuły, przez którą do oka wpada światło. Następnie jest ono załamywane i skupiane, dzięki czemu jesteśmy w stanie dobrze widzieć.

Stożek rogówki

Stożek rogówki jest degeneracyjnym schorzeniem, zazwyczaj obejmującym oboje oczu, w którym kształt rogówki ulega zmianie. Staje się ona cieńsza i nienaturalnie uwypuklona. Skutkuje to pogorszeniem widzenia, zniekształcaniem obrazu oraz pogłębianiem takich problemów jak krótkowzroczność czy astygmatyzm. Przy nasilonym stanie na szczycie stożka mogą nawet powstawać blizny.

Najczęściej stożek rogówki pojawia się w okresie dojrzewania, u nastolatków i osób do 30 roku życia. Rzadziej u osób powyżej tego wieku. Ma on charakter postępujący. Początkowo zmiany mogą być niewielkie, stąd wykrycie schorzenia bywa opóźnione. Wraz z czasem zmiany nasilają się, a następnie – w przeciągu kilku-kilkunastu lat ulegają zahamowaniu na różnym stopniu zaawansowania.

Przyczyny

Niestety przyczyny wystąpienia stożka rogówki nie są dokładnie poznane.  Najprawdopodobniej jest on związany z uszkodzeniem materiału budulcowego rogówki – czyli kolagenu. Niektórzy specjaliści uważają, że schorzenie może mieć związek z pocieraniem oczu. Na przykład wywołanym ich swędzeniem przy atopowym zapaleniu skóry czy alergii. Może też mieć podłoże genetyczne. Szacuje się, że około 7-8% przypadków jest przekazywane rodzinnie.

Wśród objawów tego schorzenia można wymienić:

• niewyraźne widzenie jednym lub obojgu oczu,
  • szybkie narastanie wady wzroku – potrzeba częstej zmiany okularów,
  • rozszczepienie światła wokół jego źródeł połączone ze światłowstrętem.

Rozpoznanie

Rozpoznianie stożka rogówki w stadium wczesnym lub średniozaawansowanym jest możliwe dzięki badaniu w lampie szczelinowej oraz podczas dodatkowych badań, takich jak topografia rogówki oraz pomiar jej grubości.

Leczenie

Terapia stożka rogówki opiera się na wzmacnianiu włókien kolagenowych rogówki zmodyfikowaną metodą cross-linking KXL Avedro. Polega ona na zakropleniu rogówki specjalnym preparatem i naświetlaniu jej światłem UV. Dzięki udoskonaleniu wcześniejszej metody, czas zabiegu został skrócony o połowę w porównaniu do standardowej procedury. Także uczucie dyskomfortu jest mniejsze niż w przypadku klasycznej metody CXL cross-linking. Wzmocnienie włókien kolagenowych rogówki jest podstawowym zabiegiem zabezpieczającym gałkę oczną i chroniącym przed postępującym rozwojem tego schorzenia.

Metodę cross-linking można zastosować u pacjenta w każdym wieku. Istotne jest jednak to, że najlepsze efekty terapeutyczne daje przeprowadzenie jej w jak najwcześniejszym stadium choroby. Zabieg ratuje rogówkę – a jego ogromna zaletą jest nie tylko bezbolesność, ale również fakt, że czas jego wykonywania jest bardzo krótki: trwa kilka minut. Dzięki temu możliwe jest przeprowadzanie go u małych dzieci oraz osób z różnymi ogólnymi schorzeniami.

Zapraszamy serdecznie do Poradni okulistycznej naszej kliniki – na konsultacje z doświadczonymi okulistami: 18 264 40 00