Usunięcie wrastającego paznokcia

Rekonwalescencja
3 dni

Chirurgiczne usunięcie wrastającego paznokcia

Usunięcie wrastającego paznokcia to zabieg chirurgiczny wykonywany w zaawansowanym stadium wrośnięcia paznokcia. Wrastanie paznokci to nieprzyjemna i bolesna dolegliwość. Polega na wbijaniu się płytki paznokciowej w otaczające go tkanki. W miarę postępowania powoduje ból całego palucha, utrudniając noszenie obuwia oraz powodując dyskomfort w trakcie chodzenia.

Skóra wokół wału paznokciowego (po bokach paznokcia) staje się opuchnięta i zaczerwieniona, a jeśli paznokieć ją przebije, pojawia się krwawienie. Powstała w ten sposób rana może ulec infekcji – nadkażeniu bakteryjnemu. Dlatego w przypadku wystąpienia tej dolegliwości należy bardzo przestrzegać zasad higieny.

Przyczyny wrastania paznokci

Najczęściej spowodowane jest błędnym obcinaniem paznokci – zbyt blisko skóry i na okrągło.
Ale może być również wywołane m.in. wskutek:

• noszenia niewygodnego obuwia: zbyt ciasnego, z wąskimi czubkami, uciskającego palce,
  • noszenia butów na wysokim obcasie,
  • uszkodzenia paznokcia (przypadkowe uderzenie, przytrzaśnięcie),
  • wrodzonej predyspozycji do rośnięcia paznokci „w dół”,
  • nawracającej grzybicy stóp,
  • skaleczenia wału paznokciowego.

W przypadku zauważenia problemu należy udać się do podologa. Co istotne: warto zrobić to w początkowej fazie rozwoju schorzenia. Dzięki temu być może uda się uniknąć interwencji chirurgicznej: wycięcia brzeżnego fragmentu płytki lub całego paznokcia.

Wizyta u chirurga

Jeśli u pacjenta dojdzie do wystąpienia zaawansowanej fazy schorzenia, konieczna będzie wizyta u chirurga, który może zdecydować o usunięciu całego paznokcia. Zdarza się tak zwłaszcza w sytuacji, gdy skóra pod zniszczoną płytką zaczyna ropieć lub jest zniszczona grzybicą. Lekarz wycina wtedy płytkę wraz z tzw. łożyskiem paznokcia, inaczej nazywanym macierzą. Zabieg przeprowadzany jest po złagodzeniu/wyleczeniu stanu zapalnego. Wykonuje się go w znieczuleniu miejscowym, trwa około 15 minut. Czasami konieczne jest założenie szwów.

Zalecenia po zabiegu

Kilka dni po chirurgicznym usunięciu wrastającego paznokcia pacjent może odczuwać dyskomfort i ból, dlatego konieczne bywa podanie leków przeciwbólowych. Około dwóch dni po zabiegu możliwe jest chodzenie, a szwy ściągane są zazwyczaj po upływie tygodnia.

Zapraszamy serdecznie do Poradni chirurgii ogólnej naszej kliniki, gdzie zabiegi przeprowadzają doświadczeni specjaliści – lek. med. Borys Miśkiewicz, lek. Michał Pasiński, lek. med. Paweł Zejler: 18 264 40 00