Usuwanie żylaków metodą fal radiowych (EVRF)

Metoda EVRF (Endo Venous Radio Frequency) jest jednym z najskuteczniejszych i najpopularniejszych sposobów leczenia żylaków – uznawanym przez specjalistów chirurgii naczyniowej za złoty standard terapii żylaków kończyn dolnych. Jej ogromną zaletą jest niska inwazyjność – co pozwala Pacjentowi na szybki powrót do zdrowia i minimalizuje dolegliwości pozabiegowe.

Zalety usuwania żylaków metodą fal radiowych

Wśród zalet zabiegu można wymienić:

• niskie ryzyko wystąpienia powikłań,
  • małą inwazyjność,
  • niewielkie dolegliwości bólowe i krwiaki,
  • stosowanie niższej temperatury niż w metodzie laserowej (EVLT), dzięki czemu minimalizowany jest ból i skraca się czas rekonwalescencji,
  • wysoką skuteczność,
  • niewielka rana pozabiegowa (około 2–5 milimetrowa), najczęściej niewymagająca założenia szwów,
  • szybki powrót do codziennych czynności (zazwyczaj kilka dni po zabiegu).

Konsultacja przed zabiegiem

Przed zabiegiem Pacjent trafia na konsultację flebologiczną do lekarza specjalisty, który wykonuje USG Dopplera żył kończyn dolnych i na podstawie wyników badania określa stopień zaawansowania schorzenia oraz precyzyjnie określa metodę i zakres leczenia, a także informuje o przebiegu zabiegu i możliwych powikłaniach. Wskazaniem do przeprowadzenia zabiegu jest istotny refluks żylny w naczyniach głównych pni żylnych żył odpiszczelowych (GSV), odstrzałkowych (SSV), a także innych prostych niewydolnych gałęziach powierzchownych stanowiących główną przyczynę choroby żylakowej.

Przeciwwskazania do wykonania zabiegu

Mimo że EVRF jest metodą sprawdzoną i uznawaną za bezpieczną – istnieje lista przeciwwskazań do wykonania zabiegu, takich jak:

• ciąża i karmienie piersią,
  • alergia na środki znieczulające,
  • uszkodzenie wątroby,
  • poważne choroby ogólnoustrojowe,
  • zaburzenia krzepnięcia krwi,
  • nadkrzepliwość krwi (grożąca zakrzepicą żył głębokich, wynikająca np. ze stosowania środków antykoncepcyjnych),
  • upośledzone krzepnięcie krwi (skazy krwotoczne grożące trudnymi do opanowania krwawieniami w trakcie i po zabiegu),
  • zaawansowana miażdżyca tętnic (uniemożliwia stosowanie pończoch uciskowych i prawidłowe gojenie ran),
  • zarośnięcie żyły powierzchownej,
  • zakrzepica żył głębokich.

Przebieg zabiegu

Medoda EVRF to wewnątrznaczyniowa terapia żył z użyciem fal radiowych, polegajca na wprowadzeniu do nich specjalnego mikro cewnika, za pośrednictwem którego przechodzą one do naczynia, powodując jego zamknięcie. Zabieg przeprowadza się najczęściej w znieczuleniu miejscowym – w rzadkich przypadkach może być zastosowana narkoza.

Poprzez mikro nacięcie skóry chirurg naczyniowy – korzystając z pomocy aparatu USG – wprowadza cienki cewnik, który dzięki falom radiowym emituje do ściany naczynia ciepło powodujące obkurczenie i zamknięcie światła żyły. Tym sposobem krew zostaje samoistnie przekierowana do zdrowych żył. Uzupełnieniem zabiegu może być dodatkowa skleroterapia nieestetycznych pajączków czy żylaków widocznych przez skórę.

Zabieg trwa od pół godziny do 2 godzin (w zależności od stopnia zaawansowania schorzenia), kończąc się wyjęciem cewnika i założeniem opatrunku w miejscu jego wprowadzenia. Dodatkowo lekarz zakłada na kończynę specjalną pończochę uciskową, którą Pacjent powinien nosić tak długo, jak wskaże specjalista.

Zalecenia pozabiegowe

W większości przypadków Pacjent może opuścić klinikę samodzielnie po około półgodzinnej obserwacji. Ważne jest, aby stosować się do zaleceń lekarskich, wśród których można wymienić:

• regularne spacery,
  • unikanie długotrwałej pozycji stojącej,
  • unikanie przez kilka dni wzmożonego wysiłku,
  • stosowanie pończoch uciskowych (pończochy lub podkolanówki o 2 stopniu ucisku – przez około miesiąc),
  • stawianie się na wizytach kontrolnych (zazwyczaj po tygodniu, miesiącu oraz 3 miesiącach od zabiegu),

Podczas wizyt kontrolnych lekarz ocenia skuteczność terapii, wdrażając ewentualnie zabiegi uzupełniające (najczęściej skleroterapię) – w razie niecałkowitego obkurczenia się żylaków. W przypadku wystąpienia bólowych dolegliwości pozabiegowych specjalista zleci zażycie środków przeciwbólowych uzupełnionych o preparaty przeciwzakrzepowe z heparyną.

Zapraszamy serdecznie na konsultacje oraz zabiegi przeprowadzane w naszej klinice.