Bezdech senny

Bezdech senny (Obturacyjny Bezdech Senny, OBS) jest poważną dolegliwością, która charakteryzuje się powtarzającymi się podczas snu momentami zatrzymania albo silnego ograniczenia przepływu powietrza przez drogi oddechowe na poziomie gardła przy jednoczesnej wzmożonej pracy mięśni oddechowych. W przypadku OBS epizody spłycenia oddychania albo bezdechu muszą trwać powyżej 10 sekund. Towarzyszy im spadek saturacji (nasycenia krwi tętniczej tlenem) w porównaniu z saturacją z okresu czuwania. Dodatkową dolegliwością towarzyszącą bezdechowi sennemu jest chrapanie.

Przyczyny

W trakcie snu spada napięcie mięśni, przez co ułatwione jest zapadanie się ścian gardła. Bezdech pojawia się, gdy dochodzą do tego nieprawidłowości w budowie górnych dróg oddechowych, takie jak:

• skrzywienie przegrody nosowej,
  • przerost tkanki po infekcjach,
  • wiotkie mięśnie podniebienia,
  • nieprawidłowa budowa żuchwy,
  • polipy.
Wystąpieniu choroby sprzyja:
  • picie alkoholu,
  • palenie papierosów,
  • otyłość,
  • objadanie się przed snem,
  • krótka, gruba szyja – istnieje zależność miedzy obwodem szyi a prawdopodobieństwem wystąpienia OBS i jego ciężkością.

Na bezdech senny narażeni są często chorzy z akromegalią lub z nieleczoną niedoczynnością tarczycy.

Zazwyczaj osoby cierpiące na obturacyjny bezdech senny nie zdają sobie z tego sprawy – nie wiedzą również, że chrapią. Objawem, który mogą u siebie rozpoznać, i który powinien je zaalarmować to poranne bóle głowy oraz chroniczne poczucie zmęczenia. To ostatnie wiąże się z tym, że sen chorego cierpiącego na tę dolegliwość jest niespokojny i przerywany momentami gwałtownego wciągania powietrza ustami. Częste wybudzenia i zmiana pozycji ciała przekładają się na brak odpoczynku i regeneracji. Do płuc nie dociera optymalna ilość powietrza – przez co krew nie jest odpowiednio natlenowana, a w raz z nią nienatlenowany jest cały organizm.

Objawy towarzyszące OBS można podzielić na występujące w nocy oraz w ciągu dnia.

Nocne objawy to:
  • nieregularne, intensywne chrapanie przerywane nagłą ciszą, która może budzić niepokój osób trzecich,
  • przerywany, niespokojny sen,
  • gwałtowne wybudzenia ze snu, którym towarzyszy uczucie lęku, braku powietrza i przyspieszony oddech,
  • problemy z ponownym zaśnięciem,
  • nadmierna potliwość,
  • potrzeba oddawania moczu w nocy.
Dzienne objawy bezdechu nocnego to:
  • poranne bóle głowy,
  • wstawanie z uczuciem zmęczenia, niezależnie od długości snu,
  • senność podczas dnia utrudniająca normalne funkcjonowanie,
  • spierzchnięte wargi po przebudzeniu i suchość w ustach,
  • nerwowość i drażliwość,
  • problemy z koncentracją oraz pamięcią,
  • zaburzenia potencji u mężczyzn.

Leczenie

Niestety nie istnieje skuteczne leczenie farmakologiczne tej dolegliwości. Chorzy z łagodną oraz umiarkowaną postacią OBS powinni zmienić tryb życia (m.in. unikać alkoholu i środków uspokajających), zredukować masę ciała, przyjmować korzystną pozycję w czasie snu, leczyć choroby współistniejące. Zazwyczaj konieczne jest poddanie się zabiegowi laryngologicznemu, dzięki któremu możliwe jest usunięcie przeszkody blokującej swobodny przepływ powietrza. Bezwzględnym wskazaniem do leczenia jest postać ciężka oraz umiarkowana ze współistniejąca sennością.

Zapraszamy do Poradni laryngologicznej naszej kliniki, gdzie leczeniem bezdechu sennego zajmuje się doświadczony specjalista z wieloletnim stażem zawodowym – dr Roman Głowacki: 18 264 40 00.