Choroba Dupuytrena

Choroba Dupuytrena to schorzenie objawiające się przerostem warstwy ścięgnisto-włóknistej na dłoniowej stronie ręki. Warstwa ta – zwana rozcięgnem dłoniowym i stanowiąca przestrzenne rusztowanie ręki – znajduje się ponad elementami nerwowo-naczyniowymi i ścięgnami, pod skórą.

Przyczyna

Dokładne przyczyny choroby Dupuytrena, zwanej również przykurczem Dupuytrena, nie są znane, ale przyjmuje się, że jest to schorzenie genetyczne, przekazywane rodzinnie, charakterystyczne dla mężczyzn powyżej 50 roku życia, najczęściej pochodzących z północnej Europy. Genetyczne tło choroby sprawia, że w miejscu interwencji chirurgicznej może dojść do nawrotu choroby – lub też może się ona rozwinąć w innej części ręki. Ryzyko jej rozwoju mogą zwiększać takie czynniki jak: cukrzyca, nadużywanie alkoholu i palenie tytoniu.

Objawy choroby Dupuytrena to przed wszystkim postępujący przykurcz palców, upośledzający sprawność ręki oraz zmiana wyglądu skóry. Początki choroby objawiają się pojedynczymi guzkami widocznymi pod skórą – które są zgrubieniami rozcięgna zazwyczaj zlokalizowanymi na stronie dłoniowej.

Wraz z postępem schorzenia guzki stają się coraz grubsze i łączą się ze sobą, skutkując obkurczeniem skóry prowadzącym do problemów ze zginaniem i prostowaniem palców. Proces chorobowy może dotknąć jednego palca lub kilku – przez co sprawność całej ręki może zostać znacznie lub nawet całkowicie ograniczona.

Zazwyczaj choroba przebiega bezbólowo, aczkolwiek możliwe jest towarzyszące jej zaburzenie czucia na palcach, spowodowane uciskiem nerwów palcowych wywołanym przez przerośnięte rozścięgno oraz zesztywnienie unieruchomionych długotrwale stawów.

Co ważne – długotrwałe usztywnienie palca w zgięciu może skutkować obkurczeniem nerwów, żył i tętnic, czego dalszą konsekwencją jest niemożność uzyskania pełnego wyprostu. Bardzo zaawansowane przypadki grożą nawet utratą palca ze względu na jego niedokrwienie.

Leczenie

W przypadku pojawienia się u chorego zgrubień/przerostów rozścięgna dłoniowego wskazana jest wizyta u lekarza – specjalisty chirurgii ręki, który oceni skalę deficytu wyprostu palców i stan wciągniętej w proces chorobowy skóry i zarekomenduje sposób leczenia.

W przypadku lżejszych stanów możliwe jest wdrożenie leczenia nieoperacyjnego – natomiast w cięższych przypadkach lekarz zaproponuje operacyjne wycięcie przerosłej części rozścięgna, które wiąże się z koniecznością wypreparowania objętych procesem chorobowym: żył i tętnic oraz nerwów i ewentualnym zastosowaniem unieruchomienia (gipsu) po zabiegu chirurgicznym.

Leczenie operacyjne przeprowadza w naszej klinice doświadczony specjalista – chirurg ręki: lek. med. Paweł Zejler, założyciel współpracującego z naszą placówką Europejskiego Centrum Chirurgii Ręki.