Choroba wieńcowa

Choroba niedokrwienna serca

Choroba wieńcowa (choroba niedokrwienna serca lub dawniej potocznie: dusznica bolesna/dławica piersiowa) jest zespołem objawów zachodzących po niedostatecznym zaopatrzeniu komórek w tlen i substancje odżywcze – czyli niedokrwieniem.

Możliwość dostarczenia tlenu – czynnika niezbędnego do prawidłowej pracy mięśnia sercowego – jest warunkowana różnymi czynnikami:

• anatomiczną budową naczyń wieńcowych,
  • możliwością transportu tlenu,
  • liczbą erytrocytów (czerwonych krwinek) i hemoglobiny, z którą wiąże się tlen,
  • wymianą gazową w płucach.

Jednym z pierwszych, najbardziej charakterystycznych objawów jest ból w klatce piersiowej – odczuwany jako ucisk i gniecenie (bywa też określany mianem rozrywającego i/lub piekącego) – zazwyczaj połączony z uczuciem duszności. Zlokalizowany jest za mostkiem – ale zazwyczaj promieniuje do nadbrzusza, ramion, szyi lub żuchwy. Może mu również towarzyszyć uczucie drętwienia rąk. Zdarza się jednak, że osoba chora nie odczuwa bólu czy ucisku, ale zgłasza trudny do sprecyzowania dyskomfort w klatce piersiowej.

Najczęściej wymienione dolegliwości pojawiają się pod wpływem stresu lub są związane z wysiłkiem fizycznym, ale mogą wystąpić również w czasie posiłku albo pod wpływem zimnego powietrza. Jeżeli mimo wyciszenia i odpoczynku ból nie ustaje, należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza – ponieważ występuje wysokie ryzyko zawału serca!

Postać przewlekła i ostra

Choroba wieńcowa może występować w dwóch postaciach: przewlekłej oraz ostrej.

Postać przewlekła

W postaci przewlekłej ból pojawia się w klatce piersiowej przy wydłużonym, nasilonym oraz nagłym wysiłku fizycznym. W ciągu kilku minut spoczynku zazwyczaj ustępuje – zanika także po podaniu podjęzykowo nitrogliceryny. Częstotliwość napadów bólu bywa w tej postaci choroby bardzo zmienna – zazwyczaj występują one kilkakrotnie w ciągu tygodnia, ale bywają też okresy, ich rzadszego pojawiania się. Zazwyczaj trwają około 10 minut.

Postać ostra

W przypadku tej postaci choroby dolegliwości bólowe w obrębie klatki piersiowej ograniczają stopniowo aktywność pacjenta – pojawiają się nawet po niewielkim wysiłku: np. wejściu po schodach czy przejściu kilkudziesięciu metrów, stale postępując. Bardzo istotne jest, aby natychmiast skierować się do specjalisty, który wdroży odpowiednie leczenie, gdyż choroba będzie postępować i może przejść w fazę ostrą.

W przypadku fazy ostrej ból jest obecny przy najmniejszym wysiłku – może również wystąpić w fazie spoczynku lub podczas snu. Pojawia się częściej i trwa dłużej niż w fazie przewlekłej.

Diagnostyka

Diagnostyka choroby wieńcowej opiera się na przeprowadzeniu z pacjentem dokładnego wywiadu oraz nieinwazyjnych badaniach, takich jak:

• elektrokardiograficzna próba wysiłkowa,
  • angiotomografia komputerowa tętnic wieńcowych (angioCT),
  • scyntygrafia perfuzyjna mięśnia sercowego,
  • spoczynkowy elektrokardiogram,
  • echokardiografia spoczynkowa i obciążeniowa.

Badaniem inwazyjnym, które bywa zalecane na konsultacji u kardiologa jest koronarografia – radiologiczny zabieg diagnostyczny, który umożliwia lekarzowi ocenę drożności naczyń krwionośnych (tętnic nasierdziowych).

W zależności od wyników badań lekarz-specjalista decyduje o sposobie leczenia – najważniejsze jest przywrócenie w organizmie równowagi między zapotrzebowaniem mięśnia sercowego na tlen a możliwością jego dostarczania przez naczynia krwionośne. Wśród metod leczenia można wymienić m.in. farmakoterapię, techniki inwazyjne (wszczepienie pomostów aortalno-wieńcowych) oraz koronaroplastykę (np. stenty czy aterektomia).

Zapraszamy serdecznie do Poradni kardiologicznej naszej kliniki, gdzie diagnostyką i wykonywaniem badań zajmują się doświadczeni specjaliści: 18 264 40 00