Echo serca

Echokardiografia

Echo serca (inaczej mówiąc: echokardiografia) jest nieinwazyjną i całkowicie bezbolesną metodą badania, która wykorzystuje ultradźwięki (USG). Dzięki niej lekarz specjalista może ocenić strukturę serca: budowę i działanie zastawek, ruch serca, przepływ krwi w naczyniach wieńcowych, przedsionkach i komorach. Może także dokonać pomiaru pracy komór serca oraz ich wielkości. Jak również zdiagnozować potencjalne wady serca pacjenta lub wykryć obecność płynu w osierdziu.

Badanie

Istnieją trzy rodzaje echokardiografii:

• jednowymiarowa – pozwala obejrzeć serce tylko w jednej płaszczyźnie,
  • dwuwymiarowa – pozwala obejrzeć serce w dwóch płaszczyznach, w ruchu i w zatrzymaniu,
  • dopplerowska – rejestruje przepływ krwi w jamach serca i naczyniach krwionośnych.

Wśród wskazań do wykonania echokardiografii można wymienić:

• chorobę niedokrwienną serca (chorobę wieńcową),
  • zapalenie mięśnia sercowego,
  • wrodzone i nabyte wady serca,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • choroby mięśnia sercowego (kardiomiopatie),
  • bakteryjne zapalenie wsierdzia,
  • chorobę zakrzepowo-zatorową, zaburzenia rytmu serca,
  • choroby naczyń krwionośnych,
  • zaburzenia rytmu serca,
  • choroby sercowo-płucne (np. zatorowość płucna),
  • zaburzenia budowy i czynności serca u płodu.

Echo serca rekomenduje się osobom, u których występują wszelkie zaburzenia pracy serca, takie jak problemy z rytmem, szmery i bóle w okolicy klatki piersiowej.

Echokardiografia przezklatkowa i przezprzełykowa

Najczęstszym rodzajem wykonywanej echokardiografii jest echokardiografia przezklatkowa. Jest to całkowicie bezpieczna metoda polegająca na naniesieniu na skórę pacjenta specjalnego żelu i przyłożeniu do ciała głowicy urządzenia (jak przy standardowym badaniu USG). Przesyłane fale dźwiękowe pozwalają na obejrzenie serca na monitorze. Badanie trwa kilka minut.

Przy wykorzystaniu metody przezklatkowej nie występują żadne skutki uboczne badania. Tym samym jest ono w pełni bezpieczne, ponieważ fale ultradźwiękowe nie mają negatywnego wpływu na organizm.

Echokardiografia przezprzełykowa

Możliwe jest również wykonanie echokardiografii przezprzełykowej. W tym przypadku lekarz znieczula tylną ścianę gardła pacjenta specjalnym aerozolem, a następnie wprowadza do jamy ustnej specjalną sondę (sięgając na głębokość koło 30–38 cm, w okolice mięśnia sercowego).

W przypadku przezprzełykowego echa serca mogą wystąpić niewielkie powikłania. Naturalne są takie objawy jak uczucie duszności, ból czy nudności. Zdarzają się również niewielkie krwawienia, spowolnienie rytmu serca oraz problemy z oddychaniem.

Decyzję odnośnie rodzaju echokardiografii podejmuje kardiolog, po uprzedniej konsultacji z pacjentem. Zapraszamy serdecznie do Poradni kardiologicznej, gdzie nasi specjaliści zajmują się wykonywaniem tego badania oraz całościową diagnostyką i leczeniem Pacjentów: 18 264 40 00