Łokieć golfisty

Łokieć golfisty to potoczna nazwa zapalenia nadkłykcia przyśrodkowego. Jest to przewlekłe schorzenie, które najczęściej dotyka sportowców narażonych na powtarzalność ruchów, np. dźwiganie ciężarów czy rzuty piłką. Może również wystąpić u osób wykonujących na co dzień prace manualne, silnie eksploatujące organizm: np. prace ogrodnicze.

Przyczyny

Schorzenie, jakim jest łokieć golfisty, może być spowodowane kilkoma czynnikami. Jedną z najczęstszych przyczyn jest przewlekły stan zapalny okolicy przyczepu mięśni zginaczy przedramienia do kłykcia w okolicy stawu łokciowego lub przewlekle przeciążanie mięśni zginaczy przedramienia. Przeciążanie skutkuje pojawieniem się we włóknach mięśniowych mikrouszkodzeń zaburzających strukturę ścięgien. W konsekwencji prowadzi to do wystąpienia patologii w ukrwieniu oraz zwiększenia wrażliwości na dotyk.

Łokieć tenisisty mogą wywołać również takie problemy zdrowotne jak:

• przebyte urazy i złamania,
  • patologiczne unaczynienie,
  • narośla w okolicy łokcia,
  • blizny pooperacyjne,
  • zwapnienia,
  • zwłóknienia,
  • nowotwory.

Wśród objawów łokcia golfisty można wymienić przede wszystkim:

• tkliwość i ból okolicy przyśrodkowej stawu łokciowego, niejednokrotnie promieniującą na przedramię czy nadgarstek, a nawet bark,
  • oraz osłabienie chwytu, łatwe do wychwycenia zwłaszcza w przypadku podnoszenia cięższych przedmiotów.

Dolegliwości bólowe nasilają się szczególnie podczas pronacji (rotacji wewnętrznej) i supinacji (rotacji zewnętrznej) przedramienia, w czasie chwytania lub dźwigania przedmiotów oraz prostowania łokcia. Dodatkowo u Pacjenta może wystąpić obrzęk łokcia.

Diagnostyka

Podczas konsultacji lekarz przeprowadza badanie kliniczne oraz – jeśli zachodzi taka potrzeba – kieruje Pacjenta na badanie ultrasonograficzne. Pozwala ono potwierdzić rozpoznanie oraz pomaga w rozpoznaniu przyczyn choroby. Zdarza się jednak również, że konieczne jest wykonanie zdjęcia RTG lub przeprowadzenie tomografii komputerowej lub rezonansu magnetycznego. Jest to szczególnie istotne ze względu na podobieństwo łokcia tenisisty do innego schorzenia – tzw. zespołu rowka nerwu łokciowego, w przypadku którego wdraża się inne leczenie.

Leczenie

Leczenie przewlekłego zapalenia nadkłykcia przyśrodkowego uzależnione jest od czasu trwania choroby. W początkowych stadiach możliwe jest wdrożenie rehabilitacji, ale długotrwałe przypadki wymagają interwencji zabiegowej, na którą po konsultacji kieruje Pacjenta chirurg.

Leczenie operacyjne przeprowadza w naszej klinice doświadczony specjalista – chirurg ręki: lek. med. Paweł Zejler, założyciel współpracującego z naszą placówką Europejskiego Centrum Chirurgii Ręki.