Niedoczynność kory nadnerczy

Niedoczynność kory nadnerczy to dolegliwość coraz częściej rozpoznawana u Pacjentów. Nadnercza pełnią niezwykle ważną funkcję w naszym organizmie – są parzystymi narządami mieszczącymi się powyżej nerek, produkującymi hormony takie jak: aldosteron, kortyzol, aldosteron, kortyzol, dehydroepiandrosteron.

• Aldosteron jest hormonem biorącym udział w regulacji gospodarki wodno-mineralnej organizmu. Odpowiada za wydalanie z moczem odpowiedniej ilości potasu oraz zwrotne wchłanianie jonów sodu w nerkach, dzięki czemu zapobiega odwodnieniu i spadkowi ciśnienia tętniczego krwi.
  • Kortyzol wpływa na nasz metabolizm – ma działanie przeciwzapalne i zwiększające stężenie glukozy we krwi, gdy nasz organizm jest narażony na stres, brak snu, głodzenie czy wysiłek fizyczny.
  • Dehydroepiandrosteron (DHEA) to hormon, który jest przekształcany w androgeny takie jak androstendion i testosteron u mężczyzn i estrogeny u kobiet.

Nadnercza mieszczą się powyżej nerek i zbudowane są z wewnętrznego rdzenia oraz zewnętrznej kory – której niedoczynność jest przyczyną zespołu objawów związanych z niedoborem wspomnianych hormonów, zwłaszcza kortyzolu. Przyczyną niedoczynności może być ich uszkodzenie np. w chorobie Addisona (pierwotna niedoczynność kory) lub nieprawidłowa funkcja przysadki mózgowej (mowa wtedy o niedoczynności wtórnej) najczęściej powiązana z długotrwałym przyjmowaniem glikokortykosteroidów (w leczeniu trwającym np. kilka miesięcy).

Objawy niedoczynności kory nadnerczy

Wśród głównych objawów, które wskazują na niedoczynność kory nadnerczy, można wymienić:

• ogólne uczucie zmęczenia i osłabienia,
  • zasłabnięcia przy nagłym wstawaniu z pozycji leżącej,
  • brak apetytu wpływający na zmniejszenie masy ciała,
  • zapotrzebowanie na spożywanie pokarmów o słonym smaku,
  • nudności, wymioty, bóle brzucha,
  • spadek ciśnienia tętniczego,
  • hipoglikemię – zmniejszone stężenie glukozy we krwi,
  • zaburzone stężenie sodu i/lub potasu we krwi (zmniejszone sodu i/lub zwiększone potasu),
  • w przypadku choroby Addisona – ściemnienie skóry, przy wtórnej niedoczynności – odwrotnie: blada skóra.

W przypadku zauważenia u siebie tego typu objawów należy skorzystać z konsultacji endokrynologicznych i poddać się szczegółowej diagnozie lekarskiej.

Sposoby leczenia

Leczenie niedoczynności kory nadnerczy polega na farmakologicznej terapii substytucyjnej, dzięki której wyrównane zostają istniejące niedobory hormonalne. W przypadku niedoczynności pierwotnej chorego leczy się przepisanymi przez lekarza glikokortykosteroidami, mineralokortykosteroidami oraz niekiedy androgenami, natomiast niedoczynność wtórna wymaga podania glikokortykosteroidów i androgenów.

Zapraszamy serdecznie do Poradni endokrynologicznej, gdzie konsultacje prowadzi doświadczona specjalistka – endokrynolog: lek. med. Edyta Runger-Kafara: 18 264 40 00