Niedrożność kanalików łzowych

Niedrożność kanalików łzowych to dolegliwość najczęściej występująca u niemowląt. Do końca życia płodowego cały przewód nosowo-łzowy powinien być w pełni wykształcony, ale bywa tak, że u niektórych dzieci po urodzeniu pozostaje on niedrożny. Zablokowaniu ulega cienki kanalik odpowiadający za odprowadzanie łez z powierzchni oczu.

Niedrożność diagnozuje się również u dorosłych – w tym przypadku możemy mieć do czynienia z różnymi przyczynami:

• tzw. inwolucją: kurczeniem się narządów i tkanek wraz z wiekiem, wskutek postępującej degeneracji,
  • zaburzeniami będącymi efektem infekcji wirusowych lub bakteryjnych, ewentualnie zakażeń pasożytniczych czy grzybiczych,
  • stanami zapalnymi,
  • zmianami wywołanymi zbyt częstym używaniem kropli do oczu lub sprayów do nosa,złośliwymi lub łagodnymi guzami.

Mogą ją również wywołać: wcześniejsze operacje, chemioterapia, urazy bocznych kości nosa, ciała obce, polipy w nosie oraz choroby zatok.

Diagnostyka

Nadmierne łzawienie może być spowodowane zwiększonym wydzielaniem łez lub nieprawidłowym położeniem rzęs, które bezustannie drażnią oko i powodują niewłaściwe ułożenie powieki. Natomiast jeśli pojawi się problem z odprowadzaniem łez, najczęściej diagnozuje się właśnie niedrożność kanalika łzowego. Zwłaszcza gdy u pacjenta pojawi się również obrzęk czy wydzielina.

Aby potwierdzić tę diagnozę, lekarz może zlecić hodowlę kultur bakterii na próbce wydzieliny pobranej od pacjenta. Dzięki temu może określić, czy doszło do infekcji. Z kolei, aby sprawdzić rodzaj niedrożności, specjalista wykonuje badania obrazowe. Po ustaleniu przyczyny i rodzaju niedrożności można przystąpić do leczenia.

Leczenie

W przypadku dzieci jest leczenie jest stosowane stosunkowo rzadko, ponieważ dolegliwość ta zazwyczaj ustępuje samoistnie (u około 95% pacjentów znika do ukończenia przez dziecko 1. roku życia). Pomocne bywa codzienne masowanie woreczka łzowego. Natomiast jeśli wystąpiła infekcja, lekarz przepisuje stosowne maści z antybiotykiem. Jeśli dolegliwości nie ustąpią, można usuwać niedrożność z pomocą irygacji lub w ostateczności podczas zabiegu operacyjnego.

Podobne, zachowawcze metody leczenia stosuje się u dorosłych. Masaż i ciepłe okłady przynoszą ulgę, przyspieszając proces gojenia. Dodatkowo przepisuje się pacjentom maści z antybiotykiem i zaleca irygacje (przeprowadzane w gabinecie lekarskim), a w najcięższych przypadkach rozważa się zabieg operacyjny.

Zapraszamy serdecznie do Poradni okulistycznej naszej kliniki, gdzie przyjmują okuliści specjalizujący się w leczeniu zarówno dorosłych – dr n. med. Łukasz Cwalina, jak i dzieci – lek. med. Magdalena Adamczyk-Frystacka: 18 264 40 00.