Rak piersi

Rak piersi przez długi czas może nie dawać żadnych objawów – najczęściej jest wykrywany przez pacjentkę przez przypadek, kiedy wyczuje w piersi niewielki twardy guzek. W takiej sytuacji należy zawsze zwrócić się do ginekologa. Jeśli wyczuwalna narośl ma charakter guza, pierwszym zlecanym badaniem jest zazwyczaj biopsja, która polega na pobraniu próbek komórek i poddaniu ich badaniu histopatologicznemu. Pozwala to określić charakter narośli i rozpoznać raka piersi.

Badanie, które pozwala na wczesne wykrycie nowotworu, to mammografia, czyli badanie radiologiczne polegające na pobraniu obrazu gruczołu piersiowego. Profilaktycznie temu badaniu co dwa lata powinny poddawać się wszystkie kobiety kończące 40 lat. W diagnostyce raka piersi stosuje się także USG piersi, jednak jest ono mniej dokładne.

Leczenie

Leczenie raka piersi określa się mianem skojarzonego, czyli takiego, które łączy metody chirurgiczne, radioterapię, chemioterapię oraz hormonoterapię. Charakter leczenie zależy od etapu choroby, stopnia złośliwości oraz wieku chorej kobiety.

Zabieg usunięcia raka piersi chirurgicznie może mieć charakter oszczędzający lub radykalny. Po zabiegu stosuje się radioterapię i chemioterapię, która może być przyjmowana przed, w trakcie i po operacji.

Dane światowe

Szacuje się, że rak piersi jest najczęstszą chorobą nowotworową wśród kobiet i największą przyczyną zgonów wśród chorych w przedziale wiekowym: 40-60 lat.

Samodzielne kontrolowanie piersi raz w miesiącu oraz regularne badania USG lub mammograficzne to działania, które powinny wejść nam w nawyk.

Co istotne – ten typ nowotworu może atakować też mężczyzn, o czym rzadko się wspomina! Dlatego zachęcamy również Panów do autobadania klatki piersiowej – a w przypadku wykrycia jakiegokolwiek guzka, do natychmiastowego skontaktowania się z lekarzem.

Zapraszamy do Poradni onkologicznej oraz ginekologicznej naszej kliniki, gdzie konsultacje prowadzą doświadczeni specjaliści: 18 264 40 00