Szumy uszne

Szacuje się, że na szumy uszne cierpi prawie 20% Polaków. Nazywa się je również dźwiękami fantomowymi lub hałasem fantomowym – mimo braku źródła nasze ucho odbiera bodźce o różnej wysokości: niskie lub wysokie, szum, pisk, regularne pulsowanie. Może ono czasowo przemijać lub być obecne cały czas, powodując dyskomfort, zaburzenia koncentracji, nerwowość, zmęczenie, drażliwość, problemy ze snem i z pamięcią, a nawet nasilając objawy depresji.

Przyczyny

Przyczyn powstania szumów jest bardzo dużo. Mogą być one bardzo prozaiczne i łatwe do wyleczenia (choć jednocześnie często trudne do zdiagnozowania), ale mogą również wskazywać na występowanie różnorakich schorzeń. Można wśród nich wymienić:

• narażenie na hałas,
  • uraz akustyczny,
  • uraz mechaniczny głowy lub szyi,
  • uszkodzenie komórek słuchowych ucha wewnętrznego,
  • infekcje wirusowe lub bakteryjne (np. górnych dróg oddechowych),
  • stres,
  • zaburzenia ukrwienia,
  • dysfunkcje stawów skroniowo-żuchwowych
  • starzenie się narządu słuchu,
  • zmiany w kości ucha,
  • zablokowanie woskowiny,
  • nieprawidłowe ciśnienie płynu w uchu wewnętrzny (choroba Maniere’a),
  • dysfunkcję trąbki Eustachiusza,
  • problemy z krążeniem (sercowo-naczyniowe).

Dolegliwość tę mogą również nasilać kofeina i nikotyna oraz niektóre medykamenty, takie jak:

• antybiotyki (erytromycyna, neomycyna, wankomycyna, polimyksyna B),
  • diuretyki (zwiększające objętość wydalanego moczu, np. kwas etakrynowy lub furosemid)
  • leki stosowane na malarię (zawierające chininę),
  • leki przeciwnowotworowe (cisplatyna, metotreksat),
  • niektóre leki przeciwdepresyjne.

Do lekarza powinna się skierować każda osoba, u której szumy uszne pojawiły się bez wyraźnej przyczyny i nagle , a zwłaszcza, jeśli towarzyszom im zawroty głowy lub niedosłuch.

Profilaktyka

Przyczyn występowania szumów usznych jest tak wiele, że trudno jest mówić o profilaktyce, niemniej jednak warto pamiętać o ochronie uszu przed szczególnie głośnym hałasem. Jest to wskazane szczególnie w przypadku wykonywania zawodów, w których używa się głośnych maszyn, broni palnej czy piły łańcuchowych – w tych przypadkach należy obowiązkowo używać ochraniaczy uszu. Dolegliwość tę może również wywoływać długotrwała ekspozycja na głośną muzykę, szczególnie jeśli słucha się jej przez słuchawki.

Leczenie

Zanim wdroży się terapię konieczna jest odpowiednia diagnostyka. Następnie wdraża się leczenie dostosowane do danego problemu zdrowotnego. W Poradni Laryngologicznej Medical Clinic Podhale przyjmują najlepsi specjaliści w tej dziedzinie – zapraszamy serdecznie na konsultacje.