Testy skórne i badania krwi

Testy skórne

Testy skórne przeprowadza się w przypadku tych osób, u których podejrzewa się udział reakcji alergicznej w powstawaniu zmian na skórze. Dzięki ich zastosowaniu można ocenić, w jaki sposób skóra reaguje na konkretny alergen. Istnieją 2 rodzaje testów: SKP – czyli skórne testy punktowe oraz PTP – punktowe testy płatkowe.

Skórne testy punktowe

STP wykonywane są, by wykryć albo potwierdzić uczulenie u osób z podejrzeniem AZS (atopowego zapalenia skóry) oraz w przypadkach, które sugerują występowanie reakcji alergicznej na lek. Jest to test, który najlepiej jest stosować u pacjentów, u których zachodzi podejrzenie wystąpienia reakcji natychmiastowej, czyli rozwijającej się w bardzo szybkim tempie (kilka – kilkanaście minut) po kontakcie z alergenem oraz IgE-zależnej (przebiegającej z udziałem tych przeciwciał).

Ten rodzaj testów jest skuteczny i przydatny zwłaszcza w diagnozowaniu uczuleń na alergeny zawieszone w powietrzu: pyłki, grzyby pleśniowe, roztocza kurzu domowego czy alergeny sierści zwierząt. Można w ich przypadku rozpoznać również alergeny odpowiedzialne za astmę, a także alergiczne zapalenie błony śluzowej nosa oraz spojówek. Sprawdzają się także u najmłodszych pacjentów z podejrzeniem alergii pokarmowej.

Skórne testy punktowe wykonywane są w Poradni Alergologicznej Medical Clinic Podhale. Lekarz wykonuje je w gabinecie zabiegowym przy asyście pielęgniarki. W zależności od danych uzyskanych w trakcie zbierania wywiadu lekarz ustala zestaw alergenów, które będą testowane.

Naskórkowe testy płatkowe

NTP wykonywane są w przypadku wystąpienia u pacjenta różnych postaci wyprysku, zwłaszcza w przypadku kontaktowej reakcji immunologicznej. Reakcja ta występuje na ogół po ok dobie od kontaktu z alergenem i biorą w niej udział limfocyty. Testy mają na celu ocenę reaktywności skóry na związki chemiczne, z którymi pacjenci mają styczność w codziennym życiu.

Naskórkowe testy płatkowe wykonywane są na skórze pleców, gdzie lekarz przykleja specjalne plastry z alergenami. Po upływie 48 godzin zdejmuje się je i dokonuje odczytu, a następnie powtarza odczyt po upływie 72 godzin (trzeciej doby) od nałożenia. Istotne jest, żeby przez cały okres testowania nie moczyć skóry – w przeciwnym wypadku test będzie niemiarodajny.

Badania krwi

Podstawowymi badaniami wykonywanymi w przypadku podejrzenia alergii u pacjenta jest oznaczenie tzw. przeciwciał IgE w jego krwi. Dzięki temu możliwe jest ilościowe oznaczenie puli przeciwciał IgE lub określonych (swoistych) przeciwciał, które mogą być zaangażowane w wywoływanie danych objawów. Oznaczenie tych drugich jest istotne w przypadku zakwalifikowania chorego do odczulania, jak również w przypadku tych osób, u których z różnych względów zdrowotnych niemożliwe jest przeprowadzenie skórnych testów punktowych (STP).

Jest to badanie w pełni bezpieczne i może być wykonywane nawet u pacjentów z nasilonymi objawami chorobowymi. Można je również przeprowadzić u dzieci.

W Medical Clinic Podhale punkt pobrań czynny jest od poniedziałku do piątku: 18 264 40 00