Uchyłki jelita grubego

Uchyłki jelita grubego mają postać cienkościennych „woreczków” o średnicy około 1 cm, uwypuklających się na zewnątrz jego głównej części, nazywanej okrężnicą. Liczba uchyłków waha się od kilku do kilkudziesięciu. Powstają u osób dorosłych po wielu latach spożywania diety ubogoresztkowej, typowej dla współczesnych zwyczajów żywieniowych. Pokarm tego rodzaju słabo wypełnia jelito, zwiększa w nim ciśnienie i powoduje pogrubienie jego ścian.

Choroba uchyłkowa okrężnicy objawia się bólami brzucha, wzdęciem i zaburzeniami rytmu wypróżnień (biegunka lub zaparcie stolca). Niekiedy występują krótkotrwałe epizody zatrzymania stolca i gazów. Zapalenie uchyłków przebiega dodatkowo z gorączką i bolesnym guzem w lewej dolnej części brzucha.

Prostym i stosunkowo łatwo dostępnym badaniem jest ultrasonografia jamy brzusznej (USG). Badanie to może potwierdzić obecność uchyłków jelita grubego oraz wskazać na możliwość zapalenia uchyłków i powikłań, takich jak ropień, przetoka czy przedziurawienie jelita. Zapalenie potwierdzają proste badania krwi – przyspieszone OB, zwiększenie stężenia CRP i zwiększenie liczby krwinek białych.

Leczenie

Niepowikłaną chorobę uchyłkową leczy się ambulatoryjnie za pomocą otrąb (2–3 łyżki stołowe dziennie), leków rozkurczowych i przeciwbólowych. Zapalenie uchyłków może być leczone szpitalnie, ścisłą dietą i antybiotykami.

Zapraszamy serdecznie do Poradni gastroenterologicznej, gdzie diagnostyką i leczeniem chorób układu pokarmowego zajmuje się doświadczony specjalista – dr n. med. Piotr Hydzik. Kontakt i zapisy na konsultacje: 18 264 40 00