Wodniak jądra

Wodniak jądra to nagromadzenie w mosznie płynu surowiczego – ma postać niebolesnego, jajowatego guzka, który można wyczuć w badaniu palpacyjnym i który prowadzi do widocznego powiększenia worka mosznowego (czasem guzek „prześwituje” przez skórę).

Występują dwa rodzaje tej dolegliwości:

• wodniak wrodzony – występujący u niemowląt oraz
  • wodniak nabyty – diagnozowany najczęściej u starszych chłopców.

Wodniak wrodzony spowodowany jest niewchłonięciem płynu otaczającego jądra, gdy zstępują do worka mosznowego lub nagromadzeniem płynu, który przemieszcza się do moszny poprzez nie do końca zamknięty wyrostek pochwowy (część otrzewnej). Połączenie między jamą brzuszną a moszną powinno zamknąć się do ok 6 miesiąca życia dziecka, ale zdarza się, że pozostaje w tym miejscu szczelina.

Najczęściej wodniaki stwierdzone u noworodków samoistnie się wchłaniają, natomiast jeśli nie nastąpi to do ok roku życia, może być konieczne przeprowadzenie zabiegu operacyjnego, dlatego każdy przypadek wodniaka należy skonsultować z lekarzem specjalistą. Wodniak nabyty występuje z kolei najczęściej jako skutek stanu zapalnego (np. zapalenia jądra) lub urazu – może się pojawić zarówno u dzieci, jak i dorosłych mężczyzn.

Objawy wodniaka jądra są dobrze widoczne – najczęściej następuje powiększenie worka mosznowego oraz rozmiaru jądra. Pod palcami wyczuwalny jest miękki guzek, który przesuwa się względem skóry. Sama skóra jest gładka i niezaczerwieniona.

Leczenie

W każdym przypadku stwierdzenia wodniaka jądra konieczne są: dokładna diagnostyka oraz podjęcie odpowiedniego leczenia. Jest to istotne również z tego względu, że podobne objawy mogą wywoływać inne schorzenia, takie jak przepuklina mosznowa lub pachwinowa czy zapalenie nadjądrza albo jądra – a nieleczony wodniak może prowadzić do problemów z płodnością w dorosłym życiu lub pojawienia się zmian nowotworowych.

Zabiegi chirurgiczne u dzieci wykonuje się zazwyczaj po 2 roku życia, jeśli wodniak nie wchłonie się samoistnie – operacja nie jest skomplikowana i bardzo rzadko zdarzają się jakiekolwiek powikłania. Polega na usunięciu nadmiaru płynu oraz wywinięciu i zszyciu osłonek jądra lub usunięciu nadmiaru osłonek. U małego pacjenta pojawi się obrzęk i wstąpi ból, ale obie dolegliwości szybko ustępują.

Zapraszamy serdecznie do Poradni urologii dziecięcej, gdzie leczeniem i przeprowadzaniem zabiegów zajmuje się doświadczony specjalista – dr n. med. Michał Wolnicki: 18 264 40 00