Zaburzenia słuchu

Zaburzenia słuchu może wywołać wiele czynników oraz chorób. W zależności od miejsca uszkodzenia można podzielić zaburzenia na dwa rodzaje: odbiorcze oraz przewodzeniowe. Odbiorcze upośledzenie słuchu zazwyczaj spowodowane jest uszkodzeniem ślimaka, ośrodkowego układu nerwowego lub neuronu drogi słuchowej, natomiast przewodzeniowe dotyczy zewnętrznego przewodu słuchowego lub ucha środkowego.

Typy uszkodzeń

Aby zdiagnozować konkretny typ uszkodzeń słuchu, należy przeprowadzić badania laryngologiczne (m.in. badanie akumetryczne, próby stroikowe, badanie otoskopowe) oraz wywiad z pacjentem, który przedstawia zaobserwowane u siebie objawy.

W przypadku odbiorczego upośledzenia słuchu pacjent ma problemy ze zrozumieniem mowy w hałasie czy przy włączonym telewizorze, lepiej słyszy dźwięki niskie niż wysokie (z tego względu lepiej rozumie głos męski niż kobiecy) i zgłasza nieprzyjemne odczucia w przypadku usłyszenia chorym uchem bardzo głośnych dźwięków. Natomiast w przypadku niedosłuchu przewodzeniowego pacjent rozumie mowę przez telefon, lepiej słyszy i rozumie mowę w hałasie niż w ciszy i lepiej słyszy telewizor czy radio, jeśli ustawi dźwięk głośniej.

Najczęściej diagnozowane choroby i dolegliwości przewodu słuchowego, które mogą powodować niedosłuch to:

• wady rozwojowe,
  • czop z woskowiny zamykający przewód słuchowy,
  • zarośnięcie przewodu w wyniku urazu lub infekcji (zapalenia),
  • łagodne lub złośliwe guzy.

Problemy ze słuchem mogą również wywoływać dolegliwości związane z uchem środkowym:

• ostre lub przewlekłe zapalenie ucha środkowego,
  • zaburzenia w drożności trąbki słuchowej,
  • urazy ucha środkowego,
  • choroby kości dotyczące kostnej otoczki ucha,
  • łagodne i złośliwe guzy ucha środkowego.

Odbiorcze upośledzenie słuchu

Wśród przyczyn odbiorczego upośledzenia słuchu można wymienić schorzenia i urazy ucha wewnętrznego, takie jak:

• zaburzenia w ukrwieniu ucha wewnętrznego,
  • urazy ciśnieniowe, akustyczne,
  • osteoskleroza ślimakowa,
  • zapalenie ucha wewnętrznego,
  • zmiany zwyrodnieniowe związane ze starzeniem się,
  • uszkodzenia ślimaka po radioterapii,
  • uszkodzenia wynikające z wpływu leków na ucho wewnętrzne,
  • wodniak ucha wewnętrznego.

Wszelkie dolegliwości – szumy, piski, ból, problemy ze słuchem – powinno się zgłaszać lekarzowi, który po dokładnych oględzinach i badaniach będzie w stanie zdiagnozować dany przypadek i zalecić konkretną terapię. Nieleczone problemy z uszami mogą skutkować zaostrzeniem, a nawet całkowitą utratą słuchu, dlatego im szybciej zdecydujemy się na wizytę, tym większa jest szansa na poprawę stanu naszego zdrowia.

Zapraszamy serdecznie do Poradni laryngologicznej naszej kliniki, gdzie diagnostyką i leczeniem problemów ze słuchem zajmują się doświadczeni specjaliści – m.in. lek. med. Klaudia Cierniak-Kożuch: 18 264 40 00