Zaćma

Katarakta

Zaćma (inaczej katarakta) to schorzenie oczu, które prowadzi do częściowego, a z czasem do całkowitego zmętnienia soczewki oraz finalnie do ślepoty. Niestety choroba przebiega bezobjawowo, więc zazwyczaj wykrywa się ją w dość zaawansowanej formie, a dodatkowo problemem jest fakt, że na obecną chwilę nie ma sposobów leczenia farmakologicznego. Przyczyną schorzenia jest najczęściej starzenie organizmu, ale może być ono również skutkiem urazu oka, a także powikłaniem związanym z cukrzycą.

Zmętnienie soczewki powoduje utratę zdolności prawidłowego, ostrego widzenia – oczy szybko się męczą i stają się nadwrażliwe na światło. Zaćma powoduje dodatkową dolegliwość w postaci zaburzenia oceny odległości oraz zaburzenia prawidłowego widzenia barw.

Porady

Raz na jakiś czas warto poddać się badaniu okulistycznemu, dzięki któremu możliwe jest jak najwcześniejsze wychwycenie choroby. W przypadku osób młodych można je wykonywać raz na 3 lata, natomiast po 40 roku życia warto badać się regularnie co 2 lata. W przypadku zdiagnozowania wady wzroku czy innych chorób zalecane jest badanie raz na rok.

Zaćmę leczy się chirurgicznie – w Poradni Okulistycznej Medical Clinic Podhale prowadzone są kwalifikacje do zabiegu operacyjnego oraz same zabiegi, zapraszamy także na wizyty kontrolne po zabiegach. Konsultacje oraz operacje w tym zakresie prowadzi znakomity specjalista – okulista dr Łukasz Cwalina.