Zapalenie krtani

Zapalenie krtani to dolegliwość, na którą często cierpią szczególnie osoby, które nadwyrężają swój głos z racji wykonywanego zawodu (mówią dużo i głośno), dlatego najczęściej chorują na nie nauczyciele. Niemniej jednak może na nie zachorować każdy – przyczyna się do tego wiele czynników, takich jak infekcje dróg oddechowych (zapalenie tchawicy, oskrzeli, gardła), nagłe oziębienie krtani czy przebywanie w zakurzonym (lub zapylonym) pomieszczeniu.

Występują dwie formy tej dolegliwości: ostre zapalenie błony śluzowej krtani oraz przewlekłe zapalenie krtani. Przewlekłe zapalenie zazwyczaj jest następstwem pierwszej dolegliwości i rozwija się niepostrzeżenie, często w następstwie ostrego, niewyleczonego zapalenia błony śluzowej krtani.

Zapalenie krtani przejawia się uczuciem łaskotania, pieczenia, szczypania w gardle oraz chrypką. Chory może mieć wrażenie, że jest łaskotany piórkiem – co wywołuje odruch ciągłego chrząkania lub wymuszania kaszlu. Dolegliwości może również towarzyszyć uczucie łatwego męczenia się głosu i zasychania w gardle. W ostrzejszych przypadkach może pojawić się bezgłos.

Przyczyny

Leczenie opiera się przede wszystkim na tzw. oszczędzaniu głosu – czyli unikaniu mówienia (nawet przez kilka dni). Należy również odstawić tytoń, alkohol, a także gorące i ostre potrawy. Warto też często wietrzyć pomieszczenia, w których przebywa chory.

Terapia polega na pędzlowaniu błony śluzowej (w tym celu wykorzystywane są roztwory azotanu srebra), stosowaniu inhalacji oraz aplikowaniu choremu leków wykrztuśnych.

Leczenie

U dorosłych zapalenie przebiega często z zajęciem błony śluzowej tchawicy. W tym przypadku chory jest narażony na wzmożone wydzielanie śluzu i zaleganie w tchawicy gęstej wydzieliny. Konieczne jest wtedy zastosowanie rozrzedzających ją leków oraz dbanie o odpowiednie nawodnienie organizmu i nawilżenie pomieszczeń własnego domu.

U dzieci, ze względu na inny przebieg i budowę anatomiczną, konieczna jest szybka interwencja lekarza, ponieważ luźna tkanka krtani jest podatna na stany skurczowe oraz obrzęki, skutkujące napadami duszności. Towarzyszy im „szczekający” kaszel oraz wysoka gorączka. W bardzo ostrych przypadkach bywa konieczna (choć bardzo rzadko) hospitalizacja.

Zapraszamy serdecznie do Poradni laryngologicznej naszej kliniki, gdzie leczeniem chorób gardła i krtani zajmuje się doświadczony specjalista – dr n. med. Roman Głowacki: 18 264 40 00