Zapalenie ucha zewnętrznego

Zapalenie ucha zewnętrznego jest bakteryjnym procesem zapalnym mogącym obejmować: małżowinę, kanał słuchowy i/lub błonę bębenkową. Dolegliwość tę nazywa się uchem pływaka, ze względu na to, że najczęściej dotyka osób długotrwale poddających uszy ekspozycji na zawierającą drobnoustroje wodę. Najczęściej wywołana jest przez kontakt z bakteriami: pałeczką ropy błękitnej lub gronkowcem złocistym.

Do zakażenia przewodu słuchowego może dojść również na skutek urazu (przerwania ciągłości naskórka), spowodowanego np. używaniem popularnych patyczków higienicznych. Ponadto, mogą się do niego przyczynić nasze nawyki niszczące naturalną barierę ochronną (woskowinę): np. zbyt intensywne szorowanie uszu czy pozostawianie w uchu mydła/szamponu po kąpieli. Sprzyja mu także noszenie słuchawek dousznych i/lub aparatów słuchowych.

Zapalenie ucha zewnętrznego ta skutkuje bardzo silnym, zazwyczaj odczuwanym jako kłujący, bólem ucha – często promieniującym do żuchwy. Pojawia się również uczucie „pełnego” ucha i często osłabienie słuchu.

Ucho może również swędzieć oraz boleć przy ucisku małżowiny lub jej pociąganiu. Skóra przewodu słuchowego zazwyczaj jest obrzęknięta oraz przekrwiona – może się również pojawić ropny lub surowiczo-krwisty wysięk. Przewód ulega zwężeniu – przez co trudno jest ocenić skalę problemu i zbadać błonę bębenkową.

Ciężkie przypadki zapalenia skutkują obrzękiem całej małżowiny usznej, gorączką oraz powiększeniem węzłów chłonnych.

Leczenie

Przed rozpoczęciem leczenia otolaryngolog zazwyczaj pobiera wymaz, który poddawany jest badaniu bakteriologicznemu. Leczenie oparte jest na regularnym oczyszczaniu przewodu słuchowego zewnętrznego, dodatkowo stosuje się opatrunki i podawane miejscowo krople (jeśli wystąpiło zakażenie bakteryjne – przepisuje się krople z antybiotykiem) oraz środki przeciwbólowe.

Oczyszczanie wykonuje się za pomocą ssaka lub wacików. W pierwszej fazie, aby zmniejszyć występujący obrzęk, wykorzystuje się również sączki z przeciwobrzękowymi sterydami i/lub lekami zakwaszającymi. W przypadku wystąpienia wysokiej gorączki oraz powiększenia węzłów chłonnych zamiast kropli wskazana jest antybiotykoterapia doustna.

Ważne jest, aby postępować zgodnie z zaleceniami lekarza i w trakcie leczenia nie moczyć chorego ucha. Zapraszamy serdecznie do Poradni laryngologicznej naszej kliniki, gdzie Państwa dolegliwością zajmą się doświadczeni specjaliści – otolaryngolodzy leczący dzieci (lek. med. Klaudia Cierniak-Kożuch) oraz dorosłych (dr n. med. Roman Głowacki): 18 264 40 00