Zaparcia

Zaparcia to potoczna nazwa zbyt małej częstotliwości wypróżnień (poniżej dwóch na tydzień) oraz innych, często zgłaszanych przez pacjentów dolegliwości: trudności w zapoczątkowaniu codziennej defekacji (oddawania stolca) z koniecznością nadmiernego parcia i towarzyszącym uczuciem niepełnego wypróżnienia lub oddawanie suchego, zbitego stolca.

Jeśli doszło do zmiany rytmu wypróżnień u osoby dotychczas nie mającej problemów z oddawaniem stolca, należy potraktować to jako ważny sygnał, wymagający analizy. Objaw ten może zapowiadać wiele różnych chorób, w tym potencjalnie groźne np. zaparcia czynnościowe. Niektórzy zmagają się całe życie z zaparciem i dla nich taki przewlekły dyskomfort jest stanem chorobowym.

Zaparcia mogą zależeć od wydłużenia czasu przechodzenia treści przez jelito grube lub od zaburzenia samego aktu defekacji (oddawania stolca). Każda z tych sytuacji może być uwarunkowana zmianami czynnościowymi lub organicznymi. W tej pierwszej sytuacji dla części przypadków można znaleźć wytłumaczenie, np. zaburzenia metaboliczne czy zmiany polekowe, ale najczęściej mamy do czynienia z tzw. zaparciem idiopatycznym, którego podłoże nie jest znane.

W przypadkach zaburzeń związanych z zaparciem najważniejsze jest uświadomienie, że nagła zmiana rytmu wypróżnień w kierunku zaparcia może być wyrazem istotnych chorób, w tym takich, w których opóźnienie rozpoznania może być potencjalnie groźne.

Okoliczności, w których należy poszukiwać porady:
  • wystąpienie objawów ogólnych: utrata ponad 10% masy ciała w ciągu 3—6 miesięcy, osłabienie, gorączka,
  • wystąpienie objawów świadczących o utracie krwi (niedokrwistość, krwawienie jelitowe, smoliste stolce, dodatni wynik testu na krew utajoną w stolcu),
  • objawy przemawiające za chorobami endokrynologicznymi i neurologicznymi,
  • przypadki rodzinnego obciążenia wywiadami raka jelita grubego,
  • wiek powyżej 45. roku życia.

Leczenie

Leczenie zaparcia jest zależne od przyczyny i może wymagać jednej lub kilku z poniższych metod:

• dietetycznej,
  • modyfikacji stosowanego leczenia,
  • farmakologicznej,
  • psychologicznej,
  • rzadko: operacyjnej.

Zapraszamy serdecznie do Poradni gastroenterologicznej naszej kliniki, gdzie leczeniem zaparć i innych dolegliwości ze strony układu pokarmowego zajmuje się doświadczony specjalista – dr n. med. Piotr Hydzik:  18 264 40 00