Choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy

Choroba wrzodowa żołądka i/lub dwunastnicy potocznie nazywana jest wrzodami. Jest to dolegliwość, w której dochodzi do cyklicznego pojawiania się trawiennych wrzodów – czyli ubytku błony śluzowej z towarzyszącymi naciekami zapalnymi i lokalną martwicą. Najczęściej są one spowodowane brakiem równowagi między czynnikami drażniącymi – takimi jak m.in. kwas solny – a ochronnymi (czyli prawidłowo ukrwioną błoną śluzową).

Przyczyny choroby

Choroba wrzodowa wywoływana jest przez zakażenie Helicobacter pylori – bakterią, która doskonale znosi kwaśne warunki i odpowiada za około 70% zachorowań na chorobę wrzodową żołądka i 75–90% wrzodów dwunastnicy. Posiada ona zdolność produkcji toksyn, które wywołują zapalenie i uszkodzenie komórek błony śluzowej. W efekcie organizm zaczyna zwiększać wydzielanie hormonu – gastryny – co dodatkowo zwiększa wydzielanie kwasu solnego i prowadzi do powstania owrzodzeń. Do zakażenia bakterią dochodzi drogą pokarmową.

Wrzody mogą również powstawać na skutek powszechnego i cyklicznego stosowania środków przeciwbólowych, czyli niesteroidowych leków przeciwzapalnych, a także wskutek palenia tytoniu. Istotną rolę odgrywają także czynniki genetyczne.

Jedne z głównych objawów choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy to dolegliwości bólowe, występujące na czczo – najczęściej w nocy lub wczesnym rankiem (zwane bólami głodowymi) albo około 1–3 godzin po jedzeniu. Są one odczuwane przez pacjentów jako dyskomfort w nadbrzuszu z uczuciem pieczenia. Czasem występuje również uczucie rozpierania i nieprzyjemnego „przepełnienia” po posiłku – mogą też pojawić się wymioty. W przypadku wrzodów dwunastnicy zazwyczaj ból ustępuje po spożyciu niewielkiego posiłku. Zdarza się jednak także, że osoba chora nie odczuwa żadnych dolegliwości.

Leczenie

Główną metodą leczenia chorych zakażonych bakterią Helicobacter pylori jest antybiotykoterapia oraz zastosowanie leków zmniejszających wydzielanie kwasu żołądkowego. Zazwyczaj terapia trwa ok 10–14 dni – wszystkie medykamenty należy stosować zgodnie z zaleceniami gastroenterologa. W przypadku wystąpienia powikłań konieczne bywa wdrożenie leczenia chirurgicznego.

Zapraszamy serdecznie do Poradni gastroenterologicznej, gdzie leczeniem choroby wrzodowej zajmuje się doświadczony specjalista – dr n. med. Piotr Hydzik: 18 264 40 00