Funkcjonalna Endoskopowa Operacja Zatok

Rekonwalescencja
2-3 tygodnie

FESS

Funkcjonalna Endoskopowa Operacja Zatok (Functional Endoscopic Sinus Surgery, FESS) jest skuteczną i popularną metodą leczenia przewlekłych stanów zapalnych zatok przynosowych.

Polega na precyzyjnym usunięciu zmian w obrębie zatok, które blokują ich ujścia, stanowiąc przyczynę zaburzeń wentylacji i prawidłowego drenażu. Dzięki wykorzystaniu endoskopów optycznych, lekarz wytwarza szerokie połączenie między jamą nosa i zatokami przynosowymi. Zabieg umożliwia ominięcie zdrowych okolic i skupienie się na obszarze zmienionym chorobowo. Co istotne – FESS to operacja wykonywana wewnątrz nosa i niepozostawiająca na twarzy pacjentów żadnych blizn.

Korzyści metody

Funkcjonalna Endoskopowa Operacja Zatok opiera się na ograniczonej do minimum interwencji chirurgicznej, która skupia się na miejscu zmienionym chorobowo. Przeprowadzana jest z użyciem mikronarzędzi chirurgicznych, które wprowadza się przez otwory nosowe.

Zapewnia pacjentom takie korzyści jak:
  • precyzyjne usunięcie ogniska zapalnego,
  • ochronę struktur anatomicznych nieobjętych procesem chorobowym,
  • brak zewnętrznych cięć skóry,
  • zminimalizowanie bólu pooperacyjnego,
  • skrócenie czasu hospitalizacji pacjenta.

Usunięte tkanki poddaje się badaniu histopatologicznemu, dzięki któremu możliwe jest ewentualne wykrycie zmian nowotworowych.

Przygotowanie do operacji

Pacjent powinien wykonać zlecone podczas konsultacji badania krwi i na tydzień przed endoskopią odstawić leki wpływające na rozrzedzenie krwi. Konieczne będzie również wykonanie EKG serca, RTG i tomografii komputerowej zatok oraz konsultacja z anestezjologiem.

Na minimum 6 godzin przed zabiegiem pacjent musi powstrzymać się od jedzenia i picia.

Zalecenia pozabiegowe

Przez okres minimum tygodnia po operacji zakazane jest uprawianie sportu, nie wolno także spożywać napojów podnoszących ciśnienie krwi (alkohol, kawa). Pacjent powinien unikać wysiłku i bezwzględnie stosować się do zaleceń lekarza.

Zapraszamy serdecznie do Poradni laryngologicznej naszej kliniki, gdzie zabiegi Funkcjonalna Endoskopowa Operacja Zatok przeprowadzana jest przez doświadczonego specjalistę – otolaryngologa dr. Romana Głowackiego, eksperta w dziedzinie zabiegów małoinwazyjnych w obrębie szyi głowy: 18 264 40 00