Korekcja powiek dolnych i górnych

Rekonwalescencja
7 - 14 dni

Korekcja powiek dolnych i górnych

Korekcja powiek to skuteczny i co ważniejsze prosty sposób na wizualne odmłodzenie. Dodatkowo – skóra powiek oraz wokół oczu ma minimalną ilość tkanki tłuszczowej i jest niezwykle cienka – z tego względu wraz z wiekiem ulega szybkiemu zwiotczeniu i rozciągnięciu, sprawiając, że nasze oczy wyglądają na smutne i zmęczone. Opadające powieki górne czy tzw. worki pod oczami w przypadku powiek dolnych są bardzo zauważalnymi efektami starzenia.

Pacjenci borykający się z tego typu problemem mogą zdecydować się na zabieg, który w zjawiskowy sposób odmłodzi twarz i spowoduje przywrócenie spojrzeniu młodzieńczego blasku – czyli tzw. blefaroplastykę: korekcję powiek.

Umożliwia ona chirurgiczne poprawienie wyglądu, a co za tym idzie odmłodzenie okolic oczu.

Nadmiar marszczącej się, luźnej skóry na powiekach górnych stanowi również problem w momencie, gdy ogranicza pole widzenia – w takim przypadku usunięcie jej stanowi interwencję prozdrowotną, a nie tylko estetyczną. Natomiast w przypadku powiek dolnych – z pogłębioną, tzw. doliną łez lub widocznymi workami – celem interwencji chirurgicznej jest poprawa wyglądu.

Przyczyny opadania powiek górnych

Wśród przyczyn opadania powiek górnych można wymienić np.:
  • zwiotczenie i rozciągnięcie skóry,
  • osłabienie mięśnia okrężnego oka,
  • osłabienie mięśnia dźwigacza powieki górnej,
  • uwarunkowania genetyczne,
  • opadnięcie brwi związane ze spadkiem objętości poduszeczki tłuszczowej nadoczodołowej,
  • uszkodzenie nerwów.

Przyczyny opadania powiek dolnych

Opadanie powiek dolnych jest związane np. z:
  • uwarunkowaniami genetycznymi,
  • nadmiarem podskórnej tkanki tłuszczowej,
  • zastojem limfy powodującym obrzęki,
  • zanikiem elastyczności tarczki powieki dolnej,

Mogą mieć na nie wpływ również czynniki środowiskowe, takie jak praca przy niewłaściwym oświetleniu czy długotrwałe korzystanie z komputera.

Operacja powiek - przeciwwskazania

Wśród przeciwwskazań do wykonania zabiegu blefaroplastyki można wymienić np.:

• ciężkie choroby ogólnoustrojowe (cukrzyca, niewydolność krążenia, wątroby),
  • niedokrwistość,
  • skazy naczyniowe,
  • ropne stany skóry twarzy,
  • choroby zębów,
  • nieuregulowane ciśnienie tętnicze krwi.

Korekcja powiek - konsultacja z lekarzem

Zabieg poprzedza konsultacja z lekarzem, podczas której przeprowadza on z pacjentem wywiad lekarski i omawia jego oczekiwania oraz plan i zakres zabiegu. Ponadto ustala on termin operacji i omawia kwestię opieki pooperacyjnej.

Operacja powiek - badania wymagane do zabiegu

Aby możliwe było przeprowadzenie zabiegu, należy zrealizować następujące badania:
  • badanie czasu krwawienia i krzepnięcia krwi (układ krzepnięcia),
  • morfologia z rozmazem,
  • jonogram,
  • glukoza na czczo,
  • grupa krwi,
  • EKG.

Lekarz może również zlecić podczas konsultacji indywidualne badania dodatkowe.

Operacja powiek - zalecenia przedzabiegowe

Na miesiąc przed operacją należy zrezygnować z palenia tytoniu – aby uniknąć ryzyka zaburzeń gojenia lub potencjalnej infekcji.

Przez około 2 tygodnie przed zabiegiem nie powinno się przyjmować leków zawierających kwas salicylowy (przeciwzapalnych i przeciwbólowych, np. aspiryny, polopiryny), ibuprofenu, paracetamolu itp., ponieważ wydłużają one czas krzepnięcia krwi, co zwiększa  ryzyko wystąpienia krwawienia podczas zabiegu.

Przebieg zabiegu

Po pierwsze – korekcja powiek wykonywana jest w znieczuleniu miejscowym lub krótkotrwałym dożylnym. W przypadku plastyki powieki górnej cięcie przeprowadza się w fałdzie powieki – dzięki czemu blizna pozostanie niewidoczna przy otwartych oczach (po kilku tygodniach zblednie i stanie się praktycznie niezauważalna). Po drugie – chirurg usuwa zbędny fragment skóry i ewentualny nadmiar tłuszczu.

W przypadku korekcji przeprowadzanej w obrębie powieki dolnej cięcie prowadzone jest pod linią rzęs.

Wycinany jest niepożądany fragment skóry, następnie lekarz modeluje tłuszcz oczodołowy i koryguje ułożenie mięśnia okrężnego oka, a następnie delikatnie zszywa.  Natomiast w zależności od rozległości oraz stopnia złożoności defektu zabieg może trwać od 45 minut do 2 godzin. Pacjent może opuścić klinikę kilka godzin po zabiegu.

Zalecenia pozabiegowe

Po zabiegu należy stosować się do wcześniejszych ustaleń z lekarzem – który zaleci stosowanie kompresów chłodzących, a w przypadku korekcji dolnej powieki delikatny masaż. Na ranę nakładane są: maść z antybiotykiem oraz preparat zapewniający optymalne gojenie i estetykę blizn (z ceramidami i kwasami tłuszczowymi).

Ponadto pacjent może odczuwać niewielki ból, który zazwyczaj nie wymaga stosowania środków przeciwbólowych.Efektem, z którego wystąpieniem należy się liczyć, jest przemijające zasinienie i obrzęk powiek i okolic wokół oczu.

Szwy usuwane są w 4–5 dniu po zabiegu, natomiast do pracy można wrócić zazwyczaj po 7–10 dniach w przypadku plastyki powieki górnej i po dwóch tygodniach w przypadku powieki dolnej.

Ostateczny efekt można ocenić zazwyczaj po okresie 3–6 miesięcy, w zależności od zakresu zabiegu.

Korekcja powiek to zabieg wykonywany w naszej klinice przez doświadczonych specjalistów – chirurgów plastyków, dla których praca jest prawdziwą pasją. Zapraszamy serdecznie na konsultacje.

Efekty zabiegów

chirurg plastyk karolina małek-stelmachowska