Alergiczny nieżyt nosa

Alergiczny nieżyt nosa (ANN), potocznie nazywany katarem siennym, to wywołany najczęściej alergenami wziewnymi zapalny stan śluzówek nosa oraz zatok. Najczęstszym czynnikiem alergizującym są różnego rodzaju pyłki – traw, chwastów czy drzew, z którymi w Polsce mamy styczność najczęściej od końcówki zimy do końca lata. Stąd ten typ alergicznego nieżytu nosa określa się mianem sezonowego. Dolegliwości pojawiają się rokrocznie w ściśle określonym czasie pylenia danych roślin.

Drugim najczęstszym typem jest ANN wywołany kontaktem z roztoczami obecnymi w kurzu domowym. Ma on charakter przewlekły i całoroczny. Poza tymi czynnikami alergizująco może działać również kontakt z: pleśnią, pierzem, sierścią zwierzęcą czy niektórymi substancjami pokarmowymi.

Wśród objawów tej dolegliwości można wymienić:

• intensywne, wielokrotne kichnięcia,
  • wodnisty katar i swędzenie w nosie,
  • częste bóle głowy,
  • jedno- lub obustronne zatkanie nosa.

Nieżytowi mogą towarzyszyć również: zapalenie spojówek (zaczerwienienie, łzawienie, obrzęk powiek, swędzenie oczu), uczucie duszności (tzw. napady astmatyczne), a nawet świąd uszu i gardła. Reakcje organizmu na pyłki – np. podczas spaceru po łące – są zazwyczaj bardzo gwałtowne i skutkują pojawieniem się niemal natychmiast wodnistej wydzieliny z nosa oraz kichnięciami.

Z kolei objawy nieżytu nosa wywołanego kontaktem z roztoczami nie są tak intensywne, ale również uciążliwe. Pacjenci skarżą się na przewlekłe zatkanie nosa, które utrudnia zasypianie, a to z kolei prowadzi do zaburzeń koncentracji, nawracającego bólu głowy i zmęczenia w ciągu dnia.

Leczenie

W leczeniu ANN istotne jest farmakologiczne zniwelowanie objawów, które w istotny negatywny sposób wpływają na jakość funkcjonowania pacjenta na co dzień. Stosuje się w tym przypadku leki antyhistaminowe, ewentualnie kortykosteroidy. Kluczowa jest również diagnostyka, dzięki której możliwe jest ustalenie czynników wywołujących reakcję alergiczną.

Lekarz przeprowadza wywiad z pacjentem i najczęściej zleca wykonanie punktowych testów skórnych. Postępowanie terapeutyczne może także uwzględniać badania pod kątem wykluczenia astmy. Zdarza się bowiem, że są to choroby współistniejące, zwłaszcza jeśli lekceważymy alergiczny nieżyt nosa, który ma tendencję do nasilania się.

Zapraszamy serdecznie do Poradni alergologicznej, gdzie diagnostyką, przeprowadzaniem testów oraz leczeniem zajmuje się doświadczona specjalistka – alergolog lek. med. Beata Gabis. Pani doktor przyjmuje zarówno dorosłych, jak i dzieci: 18 264 00 00