Badania urologiczne dzieci

Badania urologiczne

Badania urologiczne dzieci to istotna kwestia, której nie należy pomijać w opiece nad maluchem. Schorzenia urologiczne najczęściej występujące u dzieci to przede wszystkim wrodzone wady rozwojowe układu moczowo-płciowego występujące w obrębie: górnych (moczowody, nerki) i dolnych dróg moczowych (cewka moczowa, pęcherz) oraz infekcje bakteryjne. W przypadku części dolegliwości możliwe jest zastosowanie leczenia zachowawczego – czyli odpowiednia higiena i podawanie leków, niektóre jednak można wyleczyć jedynie operacyjnie.

Schorzenia urologiczne najczęściej występujące u maluchów to:

• wnętrostwo,
  • spodziectwo,
  • stulejka,
  • wodniak jąder lub powrózka nasiennego,
  • przyklejenie napletka i związane z tym stany zapalne,
  • spodziectwo,
  • kamica moczowa,
  • żylaki powrózka nasiennego,
  • cofanie się moczu (refluks pęcherzowo-moczowodowy),
  • moczenie nocne i dzienne.
Obserwacja dziecka i szybka reakcja rodziców na nieprawidłowości zdrowotne są szczególnie istotne w przypadku chłopców. Wskazaniem do pilnej wizyty u lekarza są takie dolegliwości jak:
  • zaczerwienienie i/lub obrzęk napletka
  • oraz powiększenie lub ból moszny albo jąder.

Zakażenie dróg moczowych

Często występującą dolegliwością dziecięcą jest również wymienione wcześniej zakażenie dróg moczowych. Najczęściej przyczyną są bakterie, które dostają się do układu moczowego przez cewkę. Może to być np. flora bakteryjna kału dziecka, która zostaje przeniesiona na cewkę przy codziennej higienie.

Zdarza się również, że bakterie zaczynają namnażać się w moczu zalegającym w pęcherzu z powodu jego niecałkowitego opróżniania. Przyczyną zalegania moczu mogą być takie dolegliwości, jak np. refluks pęcherzowo-moczowodowy, zwężenie lub zastawka cewki moczowej, ale także zaburzenia unerwienia zwieraczy cewki albo pęcherza.

Zakażenie dróg moczowych bywa trudne do rozpoznania ze względu na to, że objawy mogą być niecharakterystyczne i zlokalizowane poza układem moczowym – zwłaszcza u niemowląt. Objawami współtowarzyszącymi zakażeniom u niemowląt mogą być: wymioty, biegunka, niepokój, gorączka, żółtaczka, brak apetytu. Z kolei w przypadku dzieci starszych może pojawić się popuszczanie moczu, częstomocz i/lub ból brzucha w okolicy nadłonowej, bolesne oddawanie moczu, uczucie parcia na pęcherz.

W przypadku gorączkującego z niewyjaśnionych powodów dziecka zawsze warto wykonać badanie ogólne i posiew moczu.

Interwencja lekarska

Niezdiagnozowane i  nieleczone zaburzenia czy niedoleczone zakażenia mogą prowadzić do uszkodzenia i niewydolności nerek. Dlatego w razie zauważenia jakiegokolwiek problemu z układem moczowym należy jak najszybciej zgłosić się do urologa dziecięcego, który przeprowadzi fachową diagnostykę (wywiad z rodzicem, badanie fizykalne, obrazowe, laboratoryjne).

Badania fizykalne to m.in.:

• badanie objawu Goldfama (ból w okolicy lędźwiowej pojawiający się przy wstrząsaniu),
  • oglądanie zewnętrznych narządów płciowych (z odprowadzeniem napletka),
  • badanie jąder.

Badania obrazowe to m.in.:

• zdjęcie przeglądowe – RTG jamy brzusznej,
  • USG dróg moczowych oraz pomiar objętości zalegającej moczu po oddaniu moczu.

Badania laboratoryjne:

• ogólne badanie moczu pozwalające potwierdzić lub wykluczyć infekcje,
  • posiew moczu – identyfikuje bakterie wywołujące zakażenie.

Warto zapamiętać: gwarancją wyleczenia jest przede wszystkim szybko podjęta interwencja medyczna!

Zapraszamy serdecznie na badania urologiczne dzieci oraz zabiegi, które przeprowadza urolog dziecięcy – dr n. med. Michał Wolnicki: 18 264 40 00