Marskość wątroby

Marskość wątroby jest przewlekłą, postępującą chorobą, która charakteryzuje się powstawaniem w tym narządzie zwłóknień, które nieodwracalnie niszczą jego miąższ i strukturę. Zwłóknienia te prowadzą do upośledzenia metabolizmu, a dodatkowo zwiększają ciśnienie żylne w żyle wrotnej. W efekcie powoduje to zmniejszenie przepływu krwi przez miąższ wątrobowy, gromadzenie się płynu przesiękowego w jamie otrzewnej oraz powstawanie obrzęków w dolnej połowie ciała.

Czynniki wywołujące chorobę

Marskość wątroby może wystąpić pod wpływem:

• chorób autoimmunologicznych,
  • chorób wirusowych (wirusowego zapalenia wątroby),
  • chorób metabolicznych,
  • chorób krążenia (przewlekłej niewydolności),
  • toksyn – w tym alkoholu, leków, substancji chemicznych,
  • rozwojowi tej dolegliwości sprzyjają również niedobory żywieniowe.

Wymienione czynniki powodują początkowo powstawanie zwyrodnień, które wywołują martwicę komórek. Następnie skutkują rozrostem tkanki łącznej, która stopniowo przeważa nad komórkami wątrobowymi, a w dalszej kolejności tzw. rozrostem guzowatym.

Niestety marskość wątroby przez długi czas nie daje specyficznych objawów, w związku z czym wykrywa się ją zazwyczaj dopiero, gdy mamy do czynienia z zaawansowanym stanem schorzenia.

Do pierwszych objawów, które można zauważyć u chorego, należą:

• ubytek masy ciała związany z brakiem apetytu,
  • nietolerancja pokarmowa (np. dotycząca alkoholu, potraw tłustych, pieczonych, smażonych),
  • problemy z wypróżnianiem: naprzemienne biegunki i zaparcia,
  • zwiększenie obwodu brzucha,
  • senność, apatia,
  • nudności, wzdęcia w jamie brzusznej,
  • ciemniejsze zabarwienie moczu,
  • zmiana zabarwienia skóry i twardówek oczu – na oliwkowe, a następnie żółte,
  • bóle pod żebrami – po prawej stronie ciała,
  • rumień dłoni i opuszek palców, pajączki na skórze.

W schyłkowym okresie choroby mamy do czynienia z takimi objawami jak:

• skaza krwotoczna (związana z zaburzeniem wytwarzania przez wątrobę protrombiny – czynnika krzepnięcia),
  • metaboliczna śpiączka wątrobowa – efekt toksycznego uszkodzenia mózgu toksycznymi produktami przemiany materii, które nie mogły zostać zmetabolizowane przez uszkodzoną wątrobę,
  • obrzęki ciała – związane z zaburzoną syntezą białek i zmniejszeniem ich stężenia w surowicy krwi.

Zdiagnozowanie marskości wątroby odbywa się wieloetapowo:

• początkowo lekarz przeprowadza z Pacjentem wywiad dotyczący dolegliwości, jakie u siebie zaobserwował,
  • następnie zleca wykonanie badań laboratoryjnych i tzw. prób czynnościowych, które pozwalają na określenie wydolności tego organu,
  • w kolejnym etapie ocenia wynik badań
  • i w razie konieczności kieruje chorego na biopsję wątroby i badanie histopatologiczne pobranego fragmentu – proces ten umożliwia specjaliście określenie przebiegu i stopnia zaawansowania schorzenia.

Leczenie

Niestety skutki choroby są nieodwracalne, z tego względu jej leczenie oparte jest na zahamowaniu dalszego rozwoju (farmakologiczne) oraz wyeliminowaniu czynników potęgujących dolegliwości – np. alkoholu – i wdrożeniu odpowiedniej diety wspomagającej pracę wątroby (bogatej w odpowiednią ilość białka, niskotłuszczową, wzbogaconą o witaminy i sole mineralne).

Zapraszamy serdecznie do Poradni hepatologicznej – gdzie diagnostyką zajmuje się Pani prof. Anna Boroń-Kaczmarska: 18 264 40 00