Otyłość

Otyłość jest przewlekłą chorobą, która powstaje w wyniku długotrwałego popełniania błędów w sposobie odżywiania. Jest efektem tzw. dodatniego bilansu energetycznego – przewagi energii pobranej z pożywienia nad energią wydatkowaną (niezbędną do podstawowej przemiany materii czy aktywności fizycznej).

Problemem nadmiernego nagromadzenia tkanki tłuszczowej jest przede wszystkim korelacja z rozwojem innych, niebezpiecznych chorób. Otyłość prowadzi do powikłań zdrowotnych – a ryzyko rozwoju towarzyszących jej chorób różni się w zależności od ilości podwyższonego depozytu tkanki tłuszczowej oraz jej rozmieszczenia.

Istotny jest również czas trwania choroby – im wcześniej rozwija się w życiu otyłość, tym większe jest ryzyko pojawienia się powikłań. Dlatego tak istotne jest zapobieganie rozwojowi tej choroby i wdrożenie zdrowej diety oraz aktywnego stylu życia od najmłodszych lat. Nie na darmo mówi się, że jesteśmy tym, co jemy.

Czynniki odgrywające istotną rolę w powstawaniu otyłości

Wśród czynników wpływających na powstanie otyłości można wyróżnić:

Czynniki środowiskowe:

• negatywne nawyki żywieniowe (bądź zmiana nawyków na negatywne): np. zwiększone spożycie cukrów, wysoko przetworzonej żywności o dużej gęstości energetycznej, tłuszczów, zmniejszone spożycie błonnika pokarmowego) – w efekcie przekraczamy nasze zapotrzebowanie energetyczne, a organizm kumuluje tę energię w tkance tłuszczowej,
  • niska aktywność fizyczna,
  • narażenie na przewlekły stres.

Stres jest wyjątkowo negatywnym czynnikiem, bowiem sprzyja powstaniu efektu tzw. błędnego koła: stresujące nas sytuacje powodują, że rozładowujemy go właśnie poprzez nerwowe zajadanie (np. spożywanie słodyczy). W następstwie takiego postępowania zwiększa się nasza masa ciała, a to z kolei powoduje obniżenie samooceny, pogorszenie nastroju, a w skrajnych przypadkach może prowadzić do izolacji społecznej. Z takiego „koła” trudno wyjść, dlatego warto oddać się w ręce specjalistów.

Zaburzenia emocjonalne:

Z odżywianiem wiąże się wiele zaburzeń natury psychicznej, które skutecznie odbierają motywację do wprowadzenia pozytywnych zmian w naszym życiu i sposobie jedzenia. Można wśród nich wymienić:

• wspomniane wyżej obniżenie samooceny – może ono powodować brak samoakceptacji i sprzyjać niewystarczającej motywacji do prowadzenia zdrowego stylu życia, w tym utrzymywania zbilansowanej, zdrowej diety,
  • obniżenie nastroju, włącznie z rozwojem depresji,
  • zespół kompulsywnego jedzenia (BED – binge eating disorder) – charakteryzuje się epizodami gwałtownego objadania się; jest to nagłe spożycie dużej ilości pokarmu połączone z brakiem kontroli nad jego ilością i jakością (często jest to również jedzenie mimo braku uczucia głodu, do nieprzyjemnego poczucia sytości, któremu towarzyszy uczucie przygnębienia lub winy po przejedzeniu się),
  • uzależnienie od jedzenia,
    do nadmiernego i niekontrolowanego jedzenia jest większa u osób u osób silnie przeżywających emocje, takie jak gniew rozdrażnienie i pesymistyczna postawa.

Generalnie skłonność do zaburzeń związanych z odżywianiem (nadmierne i niekontrolowane jedzenie) jest ściśle powiązana ze sposobem naszego radzenia sobie z problemami i emocjami, takimi jak złość, smutek czy rozdrażnienie).

Otyłość może być również związana z zaburzeniami hormonalnymi, które powodują często negatywne zmiany w łaknieniu (np. wzrost łaknienia w zespole Cushinga) lub w poziomie przemiany materii (np. jej zmniejszenie przy niedoczynności tarczycy).

Powikłania niemetaboliczne otyłości

Powikłania niemetaboliczne wiążą się z mechanicznymi konsekwencjami nadmiaru tkanki tłuszczowej. Można wśród nich wymienić:

• żylaki kończyn dolnych i żylna chorobę zakrzepowo-zatorowa,
  • chorobę zwyrodnieniową stawów kolanowych, biodrowych i stawów kręgosłupa, związaną z przeciążeniami układu ruchu – powoduje ona bóle stawów oraz problemy z poruszaniem się,
  • przepuklinę rozworu przełykowego
  • zespół hipowentylacji spowodowanej otyłością – duszność, problemy z oddychaniem,
  • obturacyjny bezdech senny [LINK] – skutkujący przewlekłym zmęczeniem i sennością w ciągu dnia.
  • kamicę pęcherzyka żółciowego,
  • refluks żołądkowo-przełykowy (skutkujący zgagą – piekącym bólem w klatce piersiowej, występującym po jedzeniu).

Leczenie otyłości

Skuteczne leczenie otyłości wymaga kompleksowego podejścia i współpracy interdyscyplinarnego zespołu. Istotne jest również skoordynowane leczenie powikłań otyłości (jeśli już wystąpiły u pacjenta). Należy pamiętać, że o sukcesie świadczy nie liczba utraconych kilogramów, ale trwałość uzyskanych efektów, a przede wszystkim poprawa ogólnego stanu zdrowia i parametrów metabolicznych. Ważne jest również to, aby pacjent zdawał sobie sprawę, że o powodzeniu leczenia decyduje stała i kompleksowa modyfikacja stylu życia, w tym prawidłowego żywienia. Dlatego tak istotna jest również ocena gotowości pacjenta do podjęcia leczenia oraz wzmacnianie w nim motywacji do długoterminowego podtrzymania zmian.

W Poradni Leczenia Otyłości Medical Clinic Podhale pracujemy w interdyscyplinarnym zespole złożonym z lekarzy, dietetyków i fizjoterapeutów, którzy pomogą każdemu pacjentowi w odzyskaniu zdrowia i dobrej kondycji. Zapraszamy serdecznie!

Klinika nieczynna