Zalecenia po operacji zaćmy i/lub wszczepieniu soczewki wewnątrzgałkowej

Gojenie rany pooperacyjnej trwa około półtora miesiąca – w tym czasie Pacjent może odczuwać dyskomfort i mieć poczucie wystąpienia pod powieką ciała obcego. Stan ten będzie stopniowo ulegał poprawie. Ważne jest, aby w okresie rekonwalescencji stosować się ściśle do zaleceń lekarza okulisty i stawiać się na wizytach kontrolnych oraz zachować spokojny tryb życia. Zalecenia po operacji zaćmy lub wszczepieniu soczewki obejmują unikanie:

• u wysiłku fizycznego,
  • pochylania się,
  • napinania mięśni brzucha,
  • podnoszenia ciężkich przedmiotów,
  • gorących kąpieli i sauny,
  • uprawiania sportu.

Ważne jest również, aby nie spać, leżąc na operowanej stronie twarzy.

Ochrona i zakrapianie oczu

Po operacji zaćmy czy wszczepieniu soczewki oko jest niezwykle uwrażliwione na nagłe skoki ciśnienia, kontakt z ciałami obcymi, na ruch, a także poddawanie wysokim temperaturom. W okresie rekonwalescencji należy szczególnie chronić oczy przed słońcem i wiatrem (okularami słonecznymi z filtrem) oraz:

• unikać zaciskania powiek,
  • nie trzeć oczu i nie uciskać ich (zwłaszcza górnej powieki),
  • w przypadku pojawienia się dolegliwości bólowych czy pogorszenia widzenia zgłosić się do lekarza,
  • nosić opatrunek tak długo, jak zaleci specjalista,
  • szczególnie uważać podczas kąpieli czy prysznica, aby do oka nie dostał się szampon czy mydło,
  • stosować przepisane przez lekarza krople.

Krople należy stosować regularnie i zgodnie z zaleceniami lekarza – zakrapiać je dokładnie umytymi rękami, odciągając dolną powiekę i nie dotykając końcówką dozownika do rzęs czy powiek. Jest to ważne, ponieważ chroni oczy przed przenoszeniem bakterii. Należy spojrzeć w górę i zakropić oko, a następnie zamknąć je delikatnie na około minutę bez zaciskania.

Dodatkowe zalecenia po operacji zaćmy lub wszczepieniu soczewki wewnątrzgałkowej

Istotne jest, aby stosować tylko produkt przepisany przez okulistę i z ważną datą przydatności do użytku! Zadaniem kropli jest przyspieszenie procesu gojenia oraz zapobiegnięcie potencjalnej infekcji.

Jeśli lekarz nie zdecyduje inaczej, można korzystać z komputera, oglądać telewizję i czytać. W przypadku noszenia okularów korekcyjnych warto wyjąć z nich szkło po stronie operowanego oka lub wymienić je na tzw. “zerówkę” – szkło bez korekcji.

Zastosowanie się do wymienionych zasad i przestrzeganie szczególnej ostrożności wobec operowanego oka jest gwarancją zminimalizowania potencjalnych komplikacji pozabiegowych.

Zapraszamy serdecznie do Poradni okulistycznej naszej kliniki, gdzie zabiegi przeprowadza doświadczony specjalista – dr n. med. Łukasz Cwalina: 18 264 40 00